چکیده:
یکی از راهکارهای مؤثر در رفع ابهام ظاهری آیات، راهبُردِ قرآنی ارجاع متشابهات به محکمات است. با درنظر گرفتن این راهبرد در آیات مختلف قرآن و بخصوص متشابهات سیرۀ انبیاء (ع) میتوان آیاتی را دریافت که در ظاهر مفهومی واضح و آشکار از آنها استنباط نمیشود. ازجملۀ این آیات میتوان داستان قرآنی یوسف (ع) را مثال آورد که در برخی آیات متشابهات آن هم ابهاماتی دیده میشود. برداشتهای تفسیری متنوع و احیاناً متناقض و در برخی موارد منافی ساحت انبیاء (ع) حکایت از وجود همین ابهامها دارد. بخشی از این ابهامها را میتوان در حکایت مراودۀ زلیخا با یوسف (ع) دید. از این جمله است جایی که گفته میشود «وَلَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَهَمَّ بِها» و سؤال پیش میآید که یوسف (ع) به چه کاری اهتمام کرده است؛ نیز، آنجا که از قول یوسف (ع) دربارۀ تمایل به زنان مصری نقل میشود که «إِلَّا تَصْرِفْ عَنِّی کیدَهُنَّ أَصْبُ إِلَیهِن» جای پرسش دارد تمایل یوسف (ع) دقیقاً به چه بوده است. بههمینترتیب عبارات دیگری در اجزاء دیگر داستان سؤالبرانگیز اند و مفسران برپایۀ مبانی کلامی خود پاسخهای مختلف به آنها دادهاند. در این مطالعه بنا ست با اتکاء به راهبرد یادشده به بررسی و نقد و ارزیابی آراء مختلف تفسیری بپردازیم. به این منظور، برپایۀ راهبرد ارجاع متشابهات به محکمات و برپایۀ پذیرش تفکیک محکمات قرآنی در سیرۀ انبیاء (ع) به سه دستۀ محکمات عام، خاص و اخص خواهیم کوشید به برداشتی واقعیتر و نزدیکتر به مراد قرآن دست یابیم.
One of the effective solutions in removing the apparent ambiguity of the verses is the Quranic strategy of referring al-Mutashabihat to al-Muhkamat. By considering this strategy in various verses of the Qurʾan and especially al-Mutashabihat in the lives of the Prophets, we can find verses that do not have a clear and obvious meaning. Among these verses, the Qurʾanic story of Yusuf can be cited as an example, where there are ambiguities in some of its Mutashabih verses. Diverse and possibly contradictory interpretations which in some cases contradicting the infallibility (ʿIsma) of the Prophets indicate the existence of these ambiguities. Part of these ambiguities can be seen in the story of Zulaykha's relationship with Yusuf. It is from thiese cases that it is said Wa laqad Hammat Bihi Wa Hamma Biha and the question arises as to what Yusuf worked hard on; Also, when Yusuf is quoted as saying about his desire for Egyptian women that Illa tasrif ʿanni kaydahunna asbbu ilayhin there is a question as to what Yusuf's desire was exactly. In the same way, other expressions in other parts of the story are questionable and commentators have given different answers to them based on their theological bases. In this study, relying on the mentioned strategy, we will examine and criticize and evaluate different interpretation opinions. For this purpose, based on the strategy of referring al-Mutashabihat to al-Muhkamat and based on the acceptance of the separation of the Quranic Muhkamat in the life of the Prophets into three categories (general, special and more special), we will try to achieve a more realistic understanding and closer to the meaning of the Qurʾan.