چکیده:
صدام حسین، رئیسجمهور معدوم عراق، یکی از شخصیتهای مطرح در جهان عرب است که بخشی از فلسطینیها با وی همدل بوده و بهنوعی برای وی، نقشی قهرمانگونه در حمایت از قضیه فلسطین قائل هستند. این حمایت، بارها در فضای رسانهای مطرح شده و بازتابهایی نیز در عرصه داخلی ایران داشته است، بهگونهای که برخی مواقع بهعنوان یک اهرم در عملیات روانی مخالفان جمهوری اسلامی از آن بهرهبرداری شده است. مقاله حاضر کوشیده است تا به چرایی این حمایت و همدلی با صدام پاسخ گوید. بر این اساس، مقاله نخست از مفهوم «تفهم» در ادبیات جامعهشناسی تفسیری ماکس وبر بهره برده و در پی تفهم با کنش فلسطینی همدل با صدام برآمده است، سپس با بررسی عواملی بیرونی این همدلی، به تبیین علّی آن اقدام نموده و در نهایت نیز با استقرار در موقعیتی بیرون از فضای ذهنی و روانی فلسطینی، به تبیین انتقادی این همدلی پرداخته است. روش مقاله، اگرچه توصیفی و تحلیلی است اما از تفسیرگرایی موردنظر وبر نیز متأثر شده است. یافته اساسی این مقاله آن است که فضای ذهنی و روانی بخشی از فلسطینیان، در یک مسیر تفهمی، دارای مؤلفههایی است که کنشهای حامیانه صدام را از قضیه فلسطین، قهرمانانه تلقی میکنند درحالیکه تبیین علّی و انتقادی این تلقی، بیانگر گزارههایی خلاف این تلقی است.
Saddam Hussein, the nonexistent president of Iraq, is one of the prominent figures in the Arab world, with whom a part of the Palestinians sympathizes and in some way regard him as a hero in supporting the Palestinian issue. This support has been brought up many times in the media and has had repercussions in Iran's domestic arena. In such that sometimes it has been used as a lever in the psychological operations of the opponents of the Islamic Republic. This article has tried to answer the reason for this support and sympathy for Saddam. Based on this, this article uses the concept of "understanding" in Max Weber's interpretive sociology literature and seeks an understanding of the Sympathizing of some Palestinians with Saddam. By examining the external factors of this empathy, its causal explanation has been attempted. Finally, by settling in a position outside the Palestinian mental and psychological space, this empathy has been critically explained. Although the method of the article is descriptive and analytical, it is also influenced by Weber's interpretations. The basic finding of this article is that the mental and psychological atmosphere of a part of the Palestinians, in a path of understanding, has components that consider Saddam's actions in support of the Palestinian issue as heroic, while the causal and critical explanation of this view shows propositions contrary to this view.