چکیده:
اشتغال جوامع روستایی نه فقط یکی از مهمترین مسائل اجتماعی روز در کشور به شمار میآید، بلکه با توجه به میزان رشد جمعیت در دو دهه گذشته میتوان آنرا مهمترین چالش اجتماعی چند دهه آینده نیز به حساب آوردبا این هدف این مقاله به بررسی کار آفرینی در مناطق روستایی با رویکرد اقتصاد مقاومتی با تاکید بر نقش بسیج سازندگی در ناحیه مرکزی گیلان پرداخته است روش انجام کار توصیفی– تحلیلی است و روش جمع آوری اطلاعات بصورت اسنادی و میدانی است. جامعه آماری تحقیق کارآفرینان تحت حمایت بسیج در روستاهای تحقیق شهرستانهای رشت، انزلی و رودبار میباشند و با توجه به تحلیل فضایی روستاها به دو بخش جلگه و کوهستان تقسیم شدند. بر طبق جدول مورگان در روستاهای کوهستانی 70 نمونه و در روستاهای جلگهای 200 کار آفرین بعنوان نمونه انتخاب و بصورت تصادفی مورد پرسش قرار گرفتند. یافتهها نشان میدهد در مناطق جلگه کار آفرینی تفاوهایی را با مناطق کوهستانی دارد بطوریکه تنوع فعالیتها در این بخش بیشتر است در واقع بسیج با تلاش و کوشش خود توانسته است در بخش جلگهای که شامل شهرستانهای رشت و انزلی میباشد69درصد و در بخش کوهستانی 72 درصد از کارآفرینان را تحت حمایت قرار داده است. باتوجه به نوع فعالیتها در بخش کوهستانی 90درصد از فعالیتها به کشاورزی و 10درصد به خدمات و در بخش جلگهای نیز30درصد به فعالیتهای کشاورزی 5/22درصد به خدمات و 5/47 درصد به صنعت اختصاص یافته است
Employment of rural communities is not only one of the most important social issues in the country, but also considering the population growth rate in the last two decades, it can be considered the most important social challenge in the next few decades. Creating in rural areas with the approach of resistance economy with emphasis on the role of construction mobilization in the central region of Gilan has been the method of descriptive-analytical work and data collection method is documentary and field. , Anzali and Rudbar and according to the spatial analysis of the villages were divided into two parts: plains and mountains. According to Morgan's table, 70 samples were selected in mountainous villages and 200 entrepreneurs in lowland villages as a sample and were randomly asked. Findings show that in the plains, entrepreneurship is different from mountainous areas, so that the variety of activities in this sector is greater. In the mountainous sector, it has supported 72% of entrepreneurs. According to the type of activities in the mountainous sector, 90% of the activities are allocated to agriculture and 10% to services, and in the plains, 30% to agricultural activities, 22.5% to services and 47.5% to industry.