چکیده:
مقدمه: صنعت گردشگری همواره نقش مهمی در رشد و توسعه اقتصادی و نیز افزایش درآمدهای ملی یک کشور ایفا نموده و شناخت موقعیت رقابتی و شیوههای بهبود مدیریت و ارتقای تاثیرگذاری آنها در توسعه صنعت گردشگری و نیز میزان تاثیرگذاری این عوامل در جذب گردشگری بسیار تاثیر گذار است. هدف: هدف این پژوهش ارائه مدلی از عوامل تاثیرگذار بر جایگاه رقابتی برند گردشگری در استان گیلان است. روش شناسی: این پژوهش از نوع ترکیبی است که در بخش کیفی آن از الگوی نظاممند نظریه داده بنیاد استفاده شده است. همچنین بر حسب روش گردآوری دادهها از نوع تحقیقات میدانی محسوب میشود. جامعه آماری پژوهش اساتید دانشگاههای استان گیلان و مدیران حوزه گردشگری در استان گیلان هستند. در بخش کیفی از نمونهگیری نظری استفاده گردید و تعداد حجم نمونه با توجه به اشباع نظری 11 نفر بوده است. قلمرو جغرافیایی پژوهش: استان گیلان در شمال ایران است. یافتهها و بحث: استان گیلان از جمله استانهایی است که دارای جاذبههای گردشگری فراوانی بوده که هریک از این جاذبهها میتوان بهعنوان یک برند گردشگری در عرصه رقابت بسیار تاثیرگذار باشد. تحلیل دادههای حاصل از مصاحبههای نیمه ساختار یافته جهت تدوین الگوی جایگاه رقابتی برند گردشگری استان گیلان به روش کدگذاری نشان داد که 300 کدباز شناسایی و در قالب 23 مفهوم طبقهبندی و بر اساس روش کدگذاری در شش مقوله اصلی شامل منابع رقابتی، جایگاه رقابتی برند گیلان، عوامل زمینهای، مدیریت مقصد و عملیات جایگاه یابی و برندسازی مقصد، و عوامل مداخلهگر تقسیمبندی شدند. همچنین به منظور سنجش مدل طراحی شده، در بخش کمی پژوهش از نظرات 169 نفر از مدیران، کارشناسان ارشد و کارشناسان حوزه گردشگری در استان گیلان استفاده شد. نتیجه گیری: نتایج نشان از برازش مناسب مدل طراحی شده با دادههای به دست آمده داشت. همچنین میتوان اظهار داشت، کلیدیترین عامل جایگاه یابی برند مقصد در ذهن مشتریان، عملیات مربوط به جایگاهیابی، برندسازی و تبلیغات آن مقصد بوده و تمامی عوامل دیگر با اجرای صحیح این عامل نمود بارزتری خواهند داشت. بررسی اثر عوامل مداخلهگر نشان میدهد که عوامل سیاسی، اقتصادی، رقابتی و فرهنگی در سطح اطمینان 9/99 درصد بر جایگاه رقابتی برند گیلان موثرند.
Tourism industry has always played an important role in economic growth and development as well as increasing the national income of a country. The purpose of this study is to present a model of effective factors in the competitive position of tourism brand in Guilan.This research is of the combined type, in the qualitative part of which Grounded theory is used and according to the data collection method, it is considered as field research. The statistical population of the study is university professors and tourism managers in Guilan. In the qualitative part, theoretical sampling was used and the number of sample sizes due to theoretical saturation was 11 people.Analysis of data interviews to develop a competitive position model Guilan tourism brand by coding method showed that 300 open codes were identified and classified in 23 concepts in six main categories including competitive sources, Guilan brand competitive position, contextual factors, destination management operations. Destination, and intervening factors were divided. In order to measure the designed model, in the quantitative part of the research, the opinions of 169 managers and experts in the field of tourism in Guilan were used.It can be said that the key factor in positioning the destination brand in the minds of customers is the operations related to positioning, branding and advertising of that destination, and all other factors will be more pronounced with the correct implementation of this factor.