چکیده:
مقدمه: عوامل و متغیرهای اقتصادی، تاثیر عمده در شکلگیری و فرم شهر، تعیین ویژگیهای کالبدی، اندازه، وسعت و... شهر دارند. آگاهی و اطلاع از ساختمان و طرز کار اقتصاد یک شهر، برای برنامهریزیها در هر سطح اعم از شهری، منطقهای و کشوری و تجزیه و تحلیل استفاده از زمین ضرورت دارد. هدف: هدف پژوهش حاضر، واسنجی تاثیر جایگاه برند اقتصادی بر شاخصهای پایدار شهری در چابهار میباشد. روش شناسی: روش تحقیق تحلیلی و مبتنی بر مطالعات کتابخانهای، اسنادی و میدانی است. به منظور تحلیلهای فضایی و نمایش فضایی یافتههای تحقیق از محیط نرمافزار SPSS و مدل AHP Fuzzy استفاده شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل ساکنین شهر چابهار میباشد که با استفاده از فرمول کوکران (382) نفر به عنوان حجم نمونه تعیین شد. همچنین از 20 نفر از متخصصین در حوزه برنامهریزی شهری با استفاده از روش دلفی نیز جهت پاسخ به سوالات مدل پژوهش، پرسش به عمل آمد. قلمرو جغرافیایی پژوهش: قلمرو جغرافیایی مورد مطالعه در این پژوهش شامل شهر چابهار در جنوب استان سیستان و بلوچستان میباشد. یافتهها و بحث: نتایج رتبهبندی شاخصهای توسعه پایدار با توجه به جایگاه اقتصادی شهر چابهار با استفاده از مدل AHP فازی نشان داد، معیار C3 (اقتصادی) با وزن نرمال نشده 56/0، و وزن نرمال شده 345/0، در اولویت اول قرار دارد. نتایج آزمون رگرسیون چندگانه مورد سنجش نشان داد، متغیر مستقل (جایگاه برند اقتصادی) با متغیرهای وابسته (اقتصادی، اجتماعی، کالبدی، بهداشتی و درمانی) دارای رابطه معناداری در سطح 05/0=P میباشد. نتیجهگیری: نتایج نشان داد برند اقتصادی شهر چابهار تاثیر بسزایی در توسعه شاخصهای پایدار شهری داشته است.
Introduction Economic factors and variables have a major influence on the shape and form of the city,determining the physical characteristics, size, extent,etc.of the city.Awareness of the building and operation of a city's economy,for planning at any level,whether urban,regional or national and analysis of land use is necessary.The aim of this study is to calibrate the effect of economic brand position on sustainable urban indicators in Chabahar.Methodology The research method is analytical and based on library, documentary and field studies.SPSS software and AHP Fuzzy model were used for spatial analysis and spatial representation of research findings. The statistical population of the present study includes the residents of Chabahar,which was determined as the sample size using the Cochran's formula(382 people).Also,20 experts in the field of urban planning using the Delphi method were asked to answer the questions of the research model.Geographical area of research It includes the city of Chabahar in the south of Sistan and Baluchestan province.Results and discussion The ranking results of sustainable development indicators according to the economic status of Chabahar city using fuzzy AHP model showed that X1(economic)criterion with non-normalized weight of 0.56 and normalized weight of 0.345 is in the first priority.The results of multiple regression test showed that the independent variable(economic brand position)with significant variables (economic, social, physical, health and medical), has a significant relationship at the level of P=0.05.Conclusion The results showed that the economic brand of Chabahar city has had a significant impact on the development of sustainable urban indicators.