چکیده:
مقدمه: بازارهای هفتگی ازعمدهترین روشهای تغییر در توسعه محسوب میگردد که میتوانند تحولی بنیادین درکارکرد، کالبد، تولید، اشتغال و درنهایت تغییرات اقتصادی- اجتماعی مناطق ایجادکنند. بازارهای هفتگی درگیلان از زمانهای قدیم تاکنون ازاهمیت خاصی از دیدگاه مردم برخوردار بودهاند. درگذشته به دلیل مشکلات گوناگون، ازجمله، عبورو مرور روستاییان که امروزه به کمک توسعه راهها وتراکم وسایل نقلیه کمتر شده است و برای پاسخگویی به نیاز سکونتگاههای شهری و روستایی با هدف مبادله کالا اعم از تولیدات مازاد برمصرف روستاییان وتامین کالاها وخدمات مورد نیازشان صورت میگیرد. و موجب تقویت اقتصاد جامعه روستایی و بهبود روابط مناطق روستایی با شهر و مناطق میگردد. هدف: مطالعه بازارهای هفتگی در روستاهای شهرستان صومعه سرا و اثرات آنها بر توسعه کالبدی نواحی روستایی است. روش شناسی: از نظر هدف، کاربردی و مبنای روش انجام آن توصیفی - تحلیلی و شیوه کتابخانهای و میدانی در جمع آوری دادهها استفاده شده است جامعه آماری شامل محصولات تولیدات کشاورزی و باغی و همچنین تعداد دست فروشان در محدوده تحقیق میباشد و حجم نمونه با روش استاندارد مورگان انجام گرفته و تعداد نمونه 297 نفر بطور تصادفی انتخاب و از آنها پرسشنامه تکمیل گردیده است. قلمرو جغرافیایی پژوهش: قلمرو پژوهش شهرستان صومعهسرا و روستاهای موجود در این شهرستان است. یافتهها و بحث: با توجه به رونق محصولات کشاورزی در نواحی روستایی، مازاد تولیدات محلی بدونه واسطه و بطور مستقیم در بازارهای هفتگی عرضه میشود. و موجب رونق و منبع درآمدی برای ساکنین نواحی روستایی میشود. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که بازار نقش بسیار مهمی را در اشتغال برای روستائیان که در این بازارها بعنوان فروشنده مشغول هستند و درآمد زایی برای روستائیان بخصوص زنان بیسرپرست که درآمد و هزینهای ندارند و تقویت تنوع تولید محصول به منظور عرضه به این بازارها میگردد از اثرات اجتماعی بازارهای هفتگی میتوان به جلوگیری از مهاجرت روستائیان به حاشیه شهرها به منظور معیشت روز گذران، ارتباط و تبادل فرهنگی، افزایش اگاهی و اطلاعات روستائیان اشاره نمود.
Weekly markets are one of the main methods of change in development that can make a fundamental change in the function, body, production, employment and ultimately socio-economic changes in the regions. In the past, due to various problems, including the passage of villagers, which today has decreased with the help of road development and congestion of vehicles, and to meet the needs of urban and rural settlements with the aim of exchanging goods, including surplus products consumed by villagers and provided goods. And strengthens the economy of rural society and improves the relations of rural areas with cities and regions. The purpose of this article is to study the social and economic effects of weekly markets. The study method is descriptive and analytical which has been collected by library and field method. The market size is weekly and the sample size is done by Morgan standard method and the sample size of 297 people is randomly selected and a questionnaire is completed. The results showed that the market plays a very important role in employment for villagers in these markets as sellers. And generate income for the villagers, especially homeless women who have no income and no expenses, and strengthen the diversity of product production in order to supply these markets. The social effects of the weekly markets can prevent the migration of villagers to the outskirts of cities for a living, He mentioned cultural communication and exchange, increasing the awareness and information of the villagers.