چکیده:
سنت صفتی است برای هنر سنتی که آن را از سایر هنرها متمایز مینماید و از طرفی هنر سنتی توسط هنرمند سنتی خلق میشود. لذا اولین قدم شناخت دقیق و تعریف معنی سنت است. مشکلی که در اینجا وجود دارد»ء عدم توانایی در طرح تعریف دقیق و ثابت برای واژة سنت است و اختلاف نظر در این زمینه بسیار است و البته کاربردهای بسیاری برای این واژه وجود دارد. موسیقی سنتی نیز در طول تاریخ دستمایة معانی و تلقیهای متعددی گردیده و همواره تعریف و دستهبندی آن نزد اندیشمندان دارای سختیهای فراوانی بوده است. بهخصوص در هنری چون موسیقی که دارای نکتهسنجیهای مثبت و منفی گوناگون در بحثهای قدسی و دینی بوده و به نوعی همواره تحت تاثیر نگاه سنتی بوده است. آنچه که در این تحقیق دارای اهمیت بوده استء رسیدن به تعریفی از موسیقی سنتی در ایران بود که بر اساس نگاه برخی از عرفا و فلاسفة ایرانی-اسلامی قابلیت بحثهای نظری در این حوزه را داشته باشد. روش این تحقیق از منظر هدف؛ بنیادی و از منظر روش انجام؛ توصیفی-تحلیلی بوده است و روش گردآوری نیز به روش کتابخانهای به انجام رسیده است. نتایج نشان میدهد که موسیقی سنتی نوعی تقدس را شامل میگردد که با رمزگرایی فراوان خود از دل و سلوک وجودی هنرمند نشات گرفته و منجر به عروج انسان به مراتب والاتر عالم هستی نیز میگردد. این هنر سنّتی که از دیرباز در تاریخ هنر ایران باستان نیز نهادینه بوده از نگاه عرفان و فلسفة اسلامی نیز دارای ریشه و معانی خاص بوده که در صورت توجهات بسیار میتواند هنرمند و مخاطب را به درجات والا رهنمون گرداند.
Tradition is an attribute for traditional art that distinguishes it from other arts, and on the other hand, traditional art is created by a traditional artist. Therefore, the first step is to know and define the meaning of tradition. The problem that exists here is the inability to propose a precise and consistent definition for the word tradition, and there are many differences of opinion in this field, and of course, there are many uses for this word. Traditional music has been supported by many meanings and perceptions throughout history, and its definition and classification have always been difficult for thinkers. Especially in an art such as music, which has various positive and negative evaluations in sacred and religious debates and has always been influenced by the traditional view. What has been important in this research was to reach a definition of traditional music in Iran that, based on the view of some Iranian-Islamic mystics and philosophers, has the ability to have theoretical discussions in this field. The method of this research from the perspective of the goal; fundamental and from the point of view of the method; It has been descriptive-analytical and the collection method has been done by library method. The results show that traditional music includes a kind of sanctity, which with its great mysticism originates from the artist's heart and existential conduct and leads to the ascension of man to the higher levels of the universe. This traditional art, which has been institutionalized in the history of ancient Iranian art for a long time, also has special roots and meanings from the perspective of mysticism and Islamic philosophy, which can lead the artist and the audience to high levels if given a lot of attention.