چکیده:
هنر موسیقی بزمی در عصر صفوی جدای از جنبة صرفا تشریفاتی و تجملی در میان اغلب شاهان صفوی, به واسطة حمایت و علاقهة شاهانی چون شاه عباس اول و شاهزادگانی چون سلطان ابراهیممیرزا و سلطان حیدرمیرزا از رشد قابل توجهی برخوردار شد. این هنر در دوران شاهانی چون شاه طهماسب و شاه سلطانحسین به دلیل تعصبات مذهبی تنزل یافت. از آنجایی که حیات موسیقی بزمی» در طول تاریخ موسیقایی ایران و بهخصوص دوران صفوی همواره وایسته به سیاست رفتاری شاهان بوده است؛ از این رو آگاهی یافتن از نحوة برخورد هر یک از شاهان صفوی در روند ادامة حیات این هنر آمری ضروری مینماید؛ چراکه این پرسش در ذهن مخاطب شکل میگیرد که موسیقی بزمی از چه جایگاهی در دربار شاهان صفوی برخوردار بوده و این هنر چه مسیری را در آن دوران طی نموده است. این پژوهش با هدف بررسی جایگاه هنر موسیقی بزمی در دربار شاهان صفوی در جهت پاسخ به یک سوّال اساسی صورت گرفته است: سیاست خنیاگری! هر یک از شاهان صفوی» چه تاثیری بر روند ادامة حیات هنر موسیقی بزمی در آن دوران داشته است؟ این مقاله با رویکردی توصیفی و تاریخی» بر اساس مطالعات کتابخانهای از منابع تاریخ موسیقی و سفرنامهها گردآوری شده است. میتوان سیاست خنیاگری شاهان صفوی به همراه تعصبات مذهبی راء از عوامل اصلی فراز و فرودهای موسیقی بزمی به شمار آورد؛ در نتیجه شاهد محدود شدن رشد موسیقیدانان و از بین رفتن نغمههای موسیقی که خود یکی از عوامل تغییر نظام موسیقایی از آدواری به دستگاهی استء میباشیم.
The art of Bazmi (Entertainment) music in the Safavid era, apart from its purely ceremonial and luxurious aspect among most of the Safavid kings, witnessed a significant growth thanks to the support provided by kings such as Shah Abbas I and crown princes such as Sultan Ibrahim Mirza and Sultan Haydar Mirza. This art encountered a decline during the reign of Shah Tahmasab and Shah Sultan-Hussein due to religious prejudices. Since the life of Bazmi (Entertainment) music, throughout the musical history of Iran and especially during the Safavid period, has always been dependent on the attitudes of the kings, therefore, it would be necessary to be familiar with the way the Safavid kings dealt with the continuation of the life of the Bazmi music. Undoubtedly, a person may ask that what was the position of the art of Bazmi music in Safavid royal court and which path did this art take during that era?
This research aims to investigate the position of Bazmi (Entertainment) music in the royal court of Safavid kings in order to answer a basic question: What effect did the policy of musicianship of each Safavid king have on the survival of the art of Bazmi music in that era?
This article has been compiled with a descriptive and historical approach, based on library studies on history of music sources and travelogues. Since Bazmi music was in the service of the royal court of the Safavid era, the behavior of the kings along with religious prejudices can be considered as the main factors of the ups and downs of this art.