چکیده:
در پژوهش حاضر به بررسی اثر مدیریت فرصتها در آموزش کارآفرینی با نقش میانجیگری شور کارآفرینی در دوران پساکرونا پرداخته شد. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل معلمان و مدیران دوره دوم دبیرستان های شهرستان شهرضا در سال تحصیلی 1402-1401 می باشد که این تعداد شامل 205 نفر (97 مرد و 108 زن) است. تعداد 134 نفر از دبیران دوره دوم به روش نمونه گیری طبقه بندی انتخاب گردید. در این پژوهش از پرسشنامه ای شامل 3 بخش از مدیریت فرصت، شور کارآفرینی و آموزش کارآفرینی استفاده گردید. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون تحلیل معادلات ساختاری استفاده شد. یافته ها نشان داد مدیریت فرصتها در آموزش کارآفرینی با نقش میانجیگری شور کارآفرینانه در دوران پساکرونا تاثیر دارد. تشخیص فرصت در آموزش کارآفرینی با نقش میانجی شور کارآفرینانه در دوران پساکرونا تاثیر دارد. توسعه فرصت بر آموزش کارآفرینی با نقش میانجی شور کارآفرینانه در دوران پساکرونا تاثیر دارد. بهرهبرداری از فرصت بر آموزش کارآفرینی با نقش میانجی شور کارآفرینانه در دوران پساکرونا تاثیر دارد. در نتیجه، مدیریت فرصتها با میانجی گری شور کارآفرینانه، آموزش کارآفرینی را در دوران پسا کرونا پیش بینی می کند.
خلاصه ماشینی:
يافته ها نشان داد مديريت فرصتها در آموزش کارآفريني با نقش ميانجيگري شور کارآفرينانه در دوران پساکرونا تاثير دارد.
بنابراين در اين تحقيق که به بررسي فرضيه تکنولوژي و مديريت فرصتها در آموزش کارآفريني با نقش ميانجيگري شور کارآفرينانه در دوران پساکرونا تاثير دارد، پرداخته شد.
باوقار و همکاران (١٣٩٠) در پژوهشي به بررسي ضرورت بستر سازي IT در توسعه کار آفريني هنرجويان هنرستان هاي فني حرفه اي (مورد مطالعه شهرستا گنبد کاووس ) پرداختند و نشان دادند بين توسعه شبکه الکترونيکي در هنرستانها و کارآفريني هنرجويان همبستگي معناداري وجود دارد.
در ادامه به منظور بررسي فرضيه پژوهش مبني بر اينکه تکنولوژي و مديريت فرصتها در آموزش کارآفريني با نقش ميانجيگري شور کارآفرينانه در دوران پساکرونا تاثير دارد، مدل پژوهش در نرم افزار PLS٣ اجرا گرديد و نتايج زير حاصل گرديد : 126 شکل (١): مقدار ضرايب مسير شکل (٢): مقدار قدرمطلق آماره t 127 شکل (٢) مدل مفهومي پژوهش را در حالت معناداري براي متغيرهاي پژوهش نشان مي دهد.
در نتيجه فرضيه تحقيق مبني بر اينکه شور کارآفرينانه به عنوان متغير ميانجي بر ارتباط بين تکنولوژي و مديريت فرصتها و آموزش کارآفريني تاثير دارد، مورد تاييد است .
128 بحث و نتيجه گيري نتايج نشان داد که تکنولوژي و مديريت فرصتها در آموزش کارآفريني با نقش ميانجيگري شور کارآفرينانه در دوران پساکرونا تاثير دارد و اين فرضيه تاييد ميگردد.
Transformative change in higher education: Entrepreneurial universities and high-technology entrepreneurship.
International Entrepreneurship and Management Journal, 12(3), 713-733.
International Journal of Entrepreneurship and Innovation Management, 13(1), 12–31.
A process model integrated to innovation management tools to support technology entrepreneurship.