چکیده:
هدف: نقد و بررسی قوانین توسعه توسط اساتید، صاحبنظران و حقوقدانان میتواند چشمانداز روشنی از آنچه در خصوص اصول صحیح نگارش قانون مقصود است را ترسیم نماید و چنین عاملی یقیناً در نگارش قانون توسعه آتی راهگشا خواهد بود.روش: این پژوهش حاصل بهرهگیری از روش تحلیلی - توصیفی است و روش گردآوری اطلاعات نیز کتابخانهای و با استفاده از منابع مختلف از جمله قوانین برنامه توسعه کشور هست.یافتهها و نتیجهگیری: با مداقه و امعاننظر پیرامون قانون برنامه توسعه در پرتو قوانین و مقررات سازمان تأمین اجتماعی، معیارهای اصولی احکام قانون برنامه توسعه تبیین گردید. قانون برنامه توسعه اصولی باید دارای خواستههای روشن، اهداف معین، راهبردهای مشخص، زمانبندی معین، معیارهای اندازهگیری، شاخصهای ارزیابی و جدولهای کمی باشد. همچنین باید همسو با اسناد بالادستی (قانون اساسی، سند چشمانداز، سیاستهای کلی نظام) بوده و ماهیت دائمی نداشته باشد. علاوهبراین قابلاجرا در ظرف زمانی برنامه، متناسب با منابع در دسترس و توأم با تأمین بار مالی مصوبات باشد و امکان ایجاد ارتباط ساختاری با بودجههای سالانه، واژگان روشن، صریح و بدون ابهام و اشارة مستقیم به دستگاه اجرایی مسئول اجرا، سازوکارهای نظارتی مشخص و ضمانت اجرای مؤثری را داشته باشد.
Objective: The review and review of development laws by professors, experts and lawyers can draw a bright perspective of what is meant by the correct principles of writing the law, and such a factor will certainly lead the way in writing the future development law. Method: This research is the result of using the analytical-descriptive method, and the method of collecting information is library and using different sources, including the laws of the country's development program.Findings and conclusions: By examining and commenting on the law of the development program in the light of the laws and regulations of the social security organization, the basic criteria of the provisions of the law of the development program were explained. The law of the basic development program should have clear demands, specific goals, specific strategies, specific timing, measurement criteria, evaluation indicators, and quantitative tables. It should also be in line with the upstream documents (constitutional law, vision document, general policies of the system) and not permanent in nature. In addition, it can be implemented within the time frame of the program, according to the available resources and combined with the financial burden of the approvals, and the possibility of creating a structural connection with the annual budgets, clear, explicit and unambiguous words and direct reference to the executive body responsible for implementation, supervisory mechanisms. specify and guarantee effective implementation.