چکیده:
معاد و قیامت، یکی از مسایل مهمی است که انسان باید از آن آگاهی داشته باشد و بخش مهمی از آیات قرآن کریم درباره آن است. مواقف زیادی در قیامت نظیر: حشر، صراط، میزان، حسابرسی، بهشت و دوزخ وجود دارد. واژه «میزان» یا «موازین» گاه در دنیا به کار رفته است، مانند: «وانزلنا معهم الکتاب والمیزان» و گاه در آخرت، مانند: «ونضع المواز ین القسط لیوم القیامه». در اینکه مقصود از میزان در دنیا و آخرت از دیدگاه فریقین چیست؟ آیا مراد قسط و عدل است یا میزان در آخرت، جسمی دارای دو کفه یا میزان به عنوان مثل است؟ در این مقاله تلاش شده تا با روش تحلیلی و استنباطی معنای میزان در قیامت مورد بررسی قرار گیرد؛ نتیجه پژوهش حاضر آن است که مراد از میزان در آخرت، وسیله ای مطابق با تجسم اعمال در آن عالم و خود نیز از نوعی جسمانیت و کیفیت مطابق با آن عالم برخوردار است و بیان حق، عدل، پیامبر و ایمه درباره میزان از باب بیان مصداق و بیان خواص و ویژگی های آن است. همچنین کاربست جمع میزان (المواز ین)، به خاطر تعدد افراد، تعدد اعمال و تعدد جوانب اعمال است.
The Hereafter and resurrection is one of the important issues that man should be aware of and an important part of the verses of the Holy Quran is about it. There are many positions in the resurrection such as hashr, sirat, mizan, hisab, Jannah and Jahannam. The word "mizan " or "balances" is sometimes used in this world, such as: "And We sent down with them the Book and the Scales" and sometimes in the Hereafter, such as: "And set the scales for the Day of Resurrection". What is the meaning of "mizan " in this world and the hereafter from the point of view of Fariqain? Does it mean righteousness and justice, or is "mizan " in the hereafter, a body with two cups or the word has been used as a metaphor? In this article, an attempt has been made to investigate the meaning of mizan in the resurrection with an analytical and inferential method. The result of the present research is that mizan in the hereafter is a means corresponding to the embodiment of the actions in that world and it also has a kind of physicality and quality in accordance with that world, and the statement of truth, justice, the Prophet and the Imams about it consist in the expression of its properties and characteristics. Also, the use of the plural al-mawazin is due to the number of people, the number of actions and the number of aspects of actions.