چکیده:
عکاسی مستند اجتماعی ایران، سهم اندکی در بازنمایی مسئلۀ فرودستی داشته است؛ و بر خلاف ادعای ثبت صریح و بیدخل و تصرف، آنچه از فرودستی بازنمایی میکند، متکی بر گفتمانهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است. هدف مقالۀ حاضر تحلیل بازنمایی عکاسانۀ فرودستی در بستر گفتمانهای هژمونیک سالهای انقلاب و پس از آن است. بدین منظور عکسهای مستند اجتماعی ایران بین دهههای 1350 تا 1390 به روش تحلیل گفتمان، مورد تحلیل واقع شدند. با نمونهگیری هدفمند از عکسهای مستند اجتماعی ایران، نشان داده میشود که گفتمان فرودستی به تعبیر فوکو با برجستهسازی چه گزارههایی در هر دهه صورتبندی شده و عکاسی به عنوان آپاراتوس نهادی، چگونه آن را بازنمایی کرده است. نتایج این مقاله نشان داد که بازنمایی عکاسانۀ گفتمان فرودستی به سه دورۀ متمایز قابل تفکیک است؛ اول، بازنمایی فرودستان با گزارۀ اصلی «رنجبر انقلابی» و «مستضعف» در گفتمان اجتماعی دهۀ 1350، اغلب با بازنمایی بدنهایی آرمانی و انقلابی به مثابه نمادی از مقاومت به صحنه انقلاب فراخوانده شدند. دوم، بازنمایی فرودستان با گزارۀ اصلی «قشر آسیبپذیر» در گفتمان فرهنگی، اغلب با بازنمایی بدنهایی منفعل، بیکار و معرف معصومیت از دسترفته در جامعۀ هنجارمند دهۀ 1370 با صورتی استحالهیافته به گالریها راه یافتند. سوم بازنمایی فرودستان با گزارۀ اصلی «نابهنجار»، «کمتر برخوردار» یا «گروههای غیرمولد» در گفتمان سیاسی دهۀ 1390، اغلب با بازنمایی بدنهایی گروتسک و اگزوتیک به مثابه گروههای بالقوه بزهکار یا مجرمان، با فروکاست به ابژۀ ناکارمد جامعۀ مصرفی با تبعید به نامکانهایی دور از جامعه به انقیاد درآمده و نامرئی شدند.
Social documentary photography of Iran has a small contribution in representing the problem of subalternity and contrary to the claim of pure depiction, the photographic representation of subalternity relies on social, cultural and political discourses. The aim of this article is to analyze the discourse of subalternity in its photographic representation. For achieving this, the social documentary photos of Iran between the 1970s and 2010s, have been studied by purposive sampling in the qualitative method of discourse analysis. According to Foucault's interpretation it is shown how photography as an institutional apparatus has represented the discourse of Iran’s subalternity which have been formulated by foregrounding some statement in each decade. The results of this article showed that the photographic representation of the discourse of subaleternity can be divided into three distinct periods; First, the representation of the subaltern with the main statement of "proletarit" and "mustazaf" in the social discourse of the 1970s were often called to the scene of the revolution by representing ideal bodies as a symbol of resistance. Second, the representation of the subaltern with the main proposition of "vulnerable class" in the cultural discourse of the 1990s, which often becoming visible in a metamorphosed form in the gallery by the representation of passive and idle bodies with the lost innocence. Third, the representation of the subaltern with the main statement of "abnormal", "less privileged" or "unproductive groups" in the neoliberalism discourse of the 2010s, often became subjugated and invisible as potential criminals by the representation of grotesque and exotic bodies, then being exiled to places far away from the consumer society.