چکیده:
پژوهش حاضر، با هدف ساخت مقیاس مشکلات سلامت روانشناختی نوجوانان (APHP) انجام گرفت. جامعۀ پژوهش، والدین دانشآموزان مدارس متوسطۀ یکم شش استان البرز، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، فارس و خراسان رضوی در ســال تحصیلــی 1396-1395 بودند که از هر استان، دو شهر (مرکز استان و دیگری یکی از شهرهای کمبرخوردار) بهصورت هدفمند انتخاب شدند. انتخاب شش مدرسه در هر شهر به روش تصادفی ساده، و انتخاب والدین به شیوۀ دردسترس صورت گرفت. نمونه شامل 308 نفر از والدین (195 مادر و 111 پدر) بود. پس از جمعآوری اطلاعات، دادهها در نرمافزار SPSS-18 وارد شد. طی فرایند تحلیل آیتمها، هفت شاخص برای بررسی کفایت هر آیتم (میانگین، انحراف استاندارد، کجی استاندارد، کشیدگی استاندارد، ضریب آلفای حذفی، همبستگی چندگانه و ضریب همبستگی با نمرۀ کل) درنظر گرفته شد که درمجموع 133 آیتم بهدست آمد. تحلیل آیتم نشان داد بیشتر آیتمها از ویژگیهای مناسب برخوردارند. تحلیلعاملی اکتشافی نشانگر وجود شش عامل با تبیین واریانس 42 درصد بود. دامنۀ ضرایب همگونی درونی زیرمقیاسها نیز از 78/ 0 (کاستی توجه و بیشفعالی) تا 95/ 0 (نقص در انجام تکلیف و خودگردانی) و برای کل مقیاس 95/ 0 بهدست آمد. یافتهها نشان داد ابزار اولیه از نظر ویژگیهای روانسنجی مناسب است و میتوان از آن برای سنجش مشکلات نوجوانان ایرانی با اهداف بالینی و پژوهشی استفاده کرد.
This research aimed to develop a scale for adolescent psychological health problems (APHP). The population consisted of parents of high school pupils in six provinces in 2016: Alborz, Kermanshah, East Azarbaijan, Sistan and Baluchistan, Fars, and Razavi Khorasan. For each province, two cities (the provincial center and a low-income city) were selected on purpose. The selection of six institutions in each city was based on a random sampling method, and the selection of parents was based on available sampling. There were 308 parents in the sample, including 195 mothers and 111 fathers. After the data were collected, they were input into the 18th version of the statistical software for social sciences (SPSS). 133 items were examined for their adequacy using seven indicators (mean, standard deviation, standard skew, standard kurtosis, deletion alpha coefficient, multiple correlation, and correlation coefficient with total score) during item analysis. The item analysis revealed that the majority of objects possessed appropriate properties. Exploratory factor analysis of the coefficient revealed six factors that explain 42% of the variance. Internal homogeneity coefficients for the subscales ranged from 0.78 (attention deficit hyperactivity disorder) to 0.95 (deficit in assignments and self-control) and 0.95 for the full scale. The results indicated that the preliminary version of the instrument has adequate psychometric properties.
خلاصه ماشینی:
ir//https: شاپا الکترونیکی: ٤٥٠٤-٢٦٧٦ مقیاس مشکلات سلامت روان شناسی نوجوانان -نسخۀ والدین : ساخت و ویژگیهای فنی اولیه سعید اکبری زردخانه ١*، سید سعید سجادی اناری ٢، نادر منصورکیایی ٣، علیمحمد زنگانه ٤، محسن جلالت دانش ٥ ١.
com اطلاعات مقاله نوع مقاله : پژوهشی تاریخ های مقاله : تاریخ دریافت : ١٤٠٠/٠٥/٢٦ تاریخ بازنگری: ١٤٠٠/٠٩/٢٥ تاریخ پذیرش : ١٤٠٠/١٠/٠٦ تاریخ انتشار: ١٤٠٢/٠٥/٣١ چکیده پژوهش حاضر، با هدف ساخت مقیاس مشکلات سلامت روان شناختی نوجوانان (APHP) انجام گرفت .
در ایران نیز پژوهش های جمعیت دانش آموزی نشان داده است ٢٠/٨٤ درصد از دانش آموزان همدان (دستجرکاووسی، ١٣٩٠) و ٢٠/٢ درصد دانش آموزان شهر اصفهان (منـادی،١٣٩٠) دارای مشـکلات رفتـاری و ٨١/٦ درصـد از دانـش آمـوزان دختـر دورة پیش دانشگاهی مشکوک به داشتن علائم اختلالات روانی هستند (معروفی، یوسف زاده و بخشکار، ١٣٩١).
یکی از شیوه های انجام غربالگری مشکلات روان شناختی کودکان و نوجوانان ، استفاده از اطلاعات گزارش شده توسط والـدین است (اسپلت و همکاران ٩، ٢٠١٨).
نسخۀ فارسی فرم والدین این مقیاس برای کودکان ٦ تا ١١ ساله توسط شهابیان ، شهیم ، بشاش و یونسی (١٣٨٦) تهیه شده است که ویژگیهای روان سنجی مناسبی از آن از جمله ساختار عاملی اولیه در دست نیست .
در این راستا، پژوهش حاضر با هدف ساخت نسخۀ گزارش والدین مقیاس مقدماتی غربالگری سلامت روان شناسی دانش آموزان متوسطۀ یکم انجام گرفت .
Development and psychometric properties of preliminary version of mental health scale (self-report form) for adolescents in Iran.
Psychometric properties of electronic mental health assessment device for high school students: Teacher and parent form.