چکیده:
تغییرات تاریخی اخیر یک شکاف نسلی در ایران ایجاد کرده است. به نظر میرسد که جوانان ایرانی به ارزشهای متفاوتی مقید هستند، که اگر به درستی شناخته شوند، بیتردید به جلوگیری از درگیریها و چالشهای متعدد در سازمآنها نیز کمک میکند. این پژوهش به بررسی تفاوتهای نسلی در ارزشهای فردی در ایران میپردازد. برای این منظور دو مطالعه تجربی انجام شده است. اولین مطالعه 71 خانواده ایرانی (شامل 238 فرزند بزرگسال و والدین آنها) را از طریق نمونه گیری گلوله برفی انتخاب کرد و برای بررسی تفاوتهای نسلی در ارزشهای فردی آنها را بواسطۀ پرسشنامه ارزشهای شوارتز مورد مطالعه قرار داد، همچنین مطالعه دوم بر جمعآوری اطلاعات دقیقتر از طریق مصاحبه ساختاریافته با 125 تن از اعضای همین خانوادهها برای حمایت از یافتههای مطالعه اول متمرکز است. مطالعه اول تفاوتهای نسلی را در همه ارزشهای مورد مطالعه به جز خیرخواهی نشان داد، به طوری که نسل جوان از قدرت، موفقیت و لذتگرایی بر همنوایی و سنت ترجیح میدهند. به طور کلی، نتایج مطالعه اول و دوم با هم مطابقت داشتند.
Recent historical changes in Iran have created a generational gap. Younger Iranians appear to be bound by different values, which, if appropriately recognized, will help employees avoid numerous conflicts and challenges and take a good approach to their workplace. It is difficult for people to fulfill their potential while in dispute and conflict. Besides, understanding the values of different generations can lead these organizations to a high degree of job satisfaction, commitment, retention, and creativity. Consequently, human resource management should find a way to nurture human engagements and collaborations by building cohesive multigenerational teams to make the best use of human forces’ abilities of different generations with a wide range of values. This study examines generational differences in human values in Iran to help human resource management takle potential challenges. For this purpose, two empirical studies were conducted. The first one employed 71 Iranian families (238 adult children and parents) to examine generational differences in human values through Schwartz's Portrait Value Questionnaire. The second study focuses on gathering more detailed information by interviewing 125 family members to support the first study’s findings. The first study found generational differences in all values studied except benevolence, with the younger generation favoring power, achievement, and hedonism over conformity and tradition. Generally, the first and second studies’ results matched.