چکیده:
مقدمه مشارکت روستاییان در انجام امور روستا نقش مهمی در توسعه روستا ایفا مینماید. هدف پژوهش: هدف این پژوهش شناسایی عوامل موثر در مشارکت روستاییان در شرکتهای تعاونی است. روش شناسی تحقیق: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی واز نظر شیوه انجام تحقیق، توصیفی -تحلیلی میباشد. و گردآوری دادهها پژوهشی، اسنادی و میدانی است- برای اعتبار پرسشنامه از آلفای کرنباخ استفاده شده که بیش از 83 درصد پرسشنامه از این مدل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. قلمرو جغرافیایی پژوهش: این پژوهش در محدوده جغرافیایی شهر شهریار انجام شده است. یافته ها یافتههای پژوهش در بررسی متغیرهای تحقیق، میزان و نحوه مشارکت اعضا، و عوامل درونی و بیرونی موفقیت شرکتهای تعاونی روستایی و نیز میزان رضایت اعضا از شرکت تعاونی مورد تایید قرار گرفته است. نتایج میتوان چنین نتیجهگیری کرد که بین ویژگیهای فردی، رضایت مندی، نگرش و مشارکت اعضای شرکت تعاونی با میزان موفقیت شرکت ارتباط معنی داری وجود دارد و متناسب با اندازه جمعیت روستاهای شهرستان شهریار، میزان مشارکت روستاییان در فعالیتهای شرکت تعاونی بیشتر شده استدرمطالعات انجام شده در خصوص تعاونیهای تولیدی کشاورزی فعال تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که بین رضایت فردی، نگرش و دانش، سطح درآمد زمین و خانوار و این متغیرها به طور قابل توجهی با مشارکت موفق در آنجا رابطه معنی داری و همبستگی شدیدی (65٪ = r) وجود دارد.
Effective Factors in the Cooperation of Villagers in Rural Cooperative Companies in Tehran (Case study: Shariar city) AbstractIntroduction: Cooperatives as an organization are a system for movement and coordination of various efforts between members to gain common targets. The purpose of the study: The aim of the current research is to find out the effective factors in the cooperation of villagers in Rural cooperatives companies. Methodology: The current study is applied regarding the purpose of the study, and descriptive-analytic with respect to method. To study the success rate of rural cooperative companies in the city, Central Division has been done. The study objectives include: attitude towards cooperative members, the participation rate of members of the cooperative activities of companies, studying the social, economic and individual members, mutual understanding and relations between these effects. Geographical area of the research: This study has been done in the geographical area of Shahriar. Results and discussion: The study is descriptive and solidarity through a survey using questionnaires and interviews. The statistical community members of rural cooperative companies in Shahriar City Township had a total of 3000 people. Number 345 out of random sampling as the sample were determined. Validity of the questionnaire was also calculated. Conclusion: Data analysis showed that there is a significant relationship and a strong correlation (65% = r) between trait individual satisfaction, attitude and knowledge, land and household income levels and these variables significantly associated with successful partnerships there. Key words: Rural development, Rural production cooperatives, Rural partnership, Shahriar city