چکیده:
در این مقاله به بررسی جایگاه مسئله اصالة الوجود در تبویب مسائل فلسفه اسلامی پرداخته میشود. بحث از جایگاه و مرتبه یک مسئله علمی در آن علم از جهت تبویب مسائل آن علم، از زمانهای گذشته مورد اعتنای علمای هر علمی بوده است. اگرچه برای تمام مسائل هر علم بحث مستقل این چنینی صورت نگرفته باشد اما علمای علوم مختلف در تبویب و چینش مسائل به جایگاه مسئله توجه میکردند. این امر در علم فلسفه نیز مورد توجه قرار گرفته است و شاید اهمیت آن در علم فلسفه از علوم دیگر بیشتر باشد و همان گونه که بحث از جایگاه یک مسئله در علم فلسفه از بحث از جایگاه یک مسئله در علوم دیگر مهم تر است، بحث از جایگاه مسئله اصالة وجود اگر مهم تر از بحث از جایگاه مسائل دیگر فلسفی نباشد، یکی از مهمترین آنها میباشد. با توجه به جست و جوی انجام شده در برخی منابع معتبر، ظاهرا تاکنون چنین عنوانی در قالب مقاله یا پایان نامهای رسمی مورد بحث قرار نگرفته است. سوالی که در این مقاله مورد بحث قرار خواهد گرفت این است که جایگاه مسئله اصالة الوجود در تبویب مسائل فلسفه اسلامی از منظر متفکر شهید آیت الله مطهری (ره) چیست؟ ایشان در یکی از بیانات خود تمام مقدماتی که برای مسئله اصالة وجود بیان میشود را نفی کرده و آن را در حقیقت اولین مسئله فلسفی میدانند.
خلاصه ماشینی:
سوالی که در این مقاله مورد بحث قرار خواهد گرفت این است که جایگاه مسئله اصالة الوجود در تبویب مسائل فلسفه اسلامی از منظر متفکر شهید آیت الله مطهری(ره) چیست؟ ایشان در یکی از بیانات خود تمام مقدماتی که برای مسئله اصالة وجود بیان میشود را نفی کرده و آن را در حقیقت اولین مسئله فلسفی میدانند.
اما یکی از مسائلی که در تحقیق ها و مقالات کم تر به آن پرداخته شده است، مبحث جایگاه و مرتبهای است که مسئله اصالت وجود در بین مسائل فلسفی از زاویه تبویب دارد یعنی در نظام تبویب مسائل فلسفی، مسئله اصالت وجود در چه مرتبهای قرار میگیرد؟ به تعبیر دیگر آیا طرح مسئله اصالت وجود در فلسفه اسلامی متوقف بر این است تا مسائلی قبل از آن مطرح شود و یا طرح مسئله اصالت وجود توقف بر هیچ مسئلهای ندارد و میتواند اولین مسئله فلسفی باشد؟ از همین رو در این مقاله به این سوال پاسخ داده خواهد شد که جایگاه مسئله اصالت وجود در تبویب مسائل فلسفه اسلامی چیست؟ درباره اهمیت و ضرورت مسئله باید گفت از آن جا که تقدم و تأخر مسائل فلسفی برهانی بوده و چینش و تبویب آن ها بر اساس سازمان فلسفی فیلسوف صورت میگیرد لذا بحث از جایگاه یک مسئله اساسی همانند اصالت وجود میتواند محقق را به چینش و سازمان صحیح مسائل فلسفی برساند و از طرف دیگر از اشتباه در این امر جلوگیری کند.