چکیده:
چکیده بافت قدیمی هر شهر نشان دهنده تاریخ و هویت گذشته آن است یکی از اقداماتی که میتوان برای حفظ آن انجام داد، تبدیل این معابر به پیادهراه است که میتواند مقصدی جذاب برای پیادهروی باشد وبه رشد و توسعه پایدار شهر کمک نماید. بنابراین توجه بیشتر مدیران شهری به فضاهای حرکت شهری مانند"پیاده رو"یکی از اساسیترین بخشهای سیاستهای شهری برای رسیدن به توسعه پایدار خصوصا در بافت قدیم دارای ارزش تاریخی شهرها است. در این مقاله با بررسی شاخصهای مختلف پیاده راه ازمنظر توسعه پایدار در شهر سمنان شامل شاخصهای توسعه پایدار، شاخصهای گردشگری، در فرآیند بازآفرینی پیاده راه ها براساس پرسشنامههای تدوین شده با روشهای آزمون فرضیه برابری میانگین یک جامعه t-test، ضریب همبستگی پیرسون و سپس رتبه بندی شاخصها براساس وزن آنتروپی و در نهایت با روش TOPSIS. تحلیل دادهها انجام میگردد و فرضیهها مورد بررسی قرار میگیرد. و به منظور تحلیل ظرقیت پیاده رو، سطح سرویس و خدمات پیادهروها از دستورالعمل 2016 HCM استفاده شده است . نتایج حاکی ازآن است شاخصها در فرآیند بازآفرینی پیادهراه در شهر سمنان به درستی تعریف گردیده و میتواند موثر واقع شود. ولی سطح سرویس در این محدوده پایین است. و برای داشتن توسعه پایدار محور پیاده در این خیابان اهمیت پیدا میکند و سطح سرویسهای بالاتری را میطلبد که با پیاده راه سازی خیابان امام این سطح سرویس به دست خواهد آمد.
Objective: The old texture of every city represents the history and identity of the past. It is
one of the measures that can be taken to preserve it. The transformation of these roads into
pedestrian paths can be an attractive destination for pedestrians and the growth and
development of a sustainable city. help Therefore, the attention of most urban managers to
urban movement spaces such as "pedestrians" is one of the most basic parts of urban policies
to achieve sustainable development, especially in ancient cities with historical value
Methodology: This research is "descriptive-analytical" if the topic is to investigate the
relationships between the variables (descriptive) and provide suggestions that can be used in
the practical field, and the measurement method is used if the variables in question are
measured using a questionnaire. Methodology The questionnaire consists of simple,
anonymous questions based on the scale and options in relation to the research hypotheses,
with direct reference to the individuals. If the method of selection of statistical samples in this
research, according to the subject and nature of the method, stratified sampling (simple
random sampling in each class) is proportional to the allocation, the validity of the
questionnaire will be determined in priority. The relevant experts have been used. Also, after
the opinions of the experts, the Spearman's rank coefficient has been used to check the
validity of the research if it has been accepted. According to the questions raised by the Likert
spectrum, the indicators were divided into three categories, and the weighting of the indicators
was carried out using the entropy method.
Findings: In this article, by examining various pedestrian indicators from the point of view of
sustainable development in the city of Samnan, including sustainable development indicators,
tourism indicators, in the process of pedestrian regeneration, based on questionnaires
compiled using hypothesis testing methods, the average of a community t- test, Pearson's
correlation coefficient and then ranking indices based on entropy weight and finally TOPSIS
method. The data analysis is performed and the hypotheses are investigated. The analysis of
pedestrian access, surface service and pedestrian services has been used according to the 2016
HCM manual.
Conclusion: The following indicators will be correctly defined in the process of pedestrian
reconstruction in the city of Samnan and can be effective. But the level of service in this area
is low. In order to have a sustainable development, the pedestrian axis in this street becomes
important and requires higher level services