چکیده:
در این نوشتار، سیمای زیبای پیامبر اعظم صلیاللهعلیهوآله از نگاه دانشمندان غربی همانند جان دیون پورت،گیورگیو، توماس کارلایل، مایکل هارات، مونتگمری وات، کارل بروکلمان، جرجی زیدان و برخی ازنویسندگان دانشگاه کمبریج مطرح گردیده است. سپس چهار دیدگاه مستشرقان و اسلام شناسان غربینسبت به نبوت پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآله با عنوانهای: 1. وحیانی بودن قرآن؛ 2. الهی بودن غیر وحیانی؛ 3. نظریهنبوغ؛ 4. نظریه اقتباس کامل معارف قرآن از فرهنگ زمانه و عقاید و آداب جزیرهالعرب، نقد و بررسی قرارشده است. علاوه بر آن، به برخی از تناقضگویی مستشرقان اشاره شده و از فراموشی غربیان از داعیهداشتن اسلوب علمی و پیش داوریهای خصمانه برخی مستشرقان و نیز از استخدام ادبیات و نمایشنامهدر تحریف ارزشها و تحریف سیمای پاک پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآله سخن به میان آمده است.
خلاصه ماشینی:
1 (علیمحمد علی دخیل، ص 22، نقل از مغنیه) اعتراف مونتگمری وات به صداقت محمد صلیاللهعلیهوآلهوسلم در ادعای نزول وحیانی قرآن مونتگمری وات مستشرق و اسلام شناس بزرگ غرب، به رغم آنکه دو کتاب مشهور خویش«محمد در مکه» «محمد در مدینه» را با تمام جسارت علیه شخصیت آسمانی آن حضرت نوشتهاست، در بخشی از کتاب «محمد در مدینه» به دفاع از آن حضرت برخاسته و نظریه پردازان غربی را ـ کتاب مزبور عبارات و تمجیدهایی از 131 دانشمند غربی نسبت به پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم و از 57 نفر در مورد قرآنکریم نقل کرده است.
پیغمبر اسلام صلیاللهعلیهوآلهوسلم به نبوت خود ایمان و اطمینان قطعی داشت و به طور قطع میدانست که ازطرف خداوند برای دعوت مردم برانگیخته شده است و اگر این ایمان قطعی و کامل نبود نمیتوانستآن همه رنج و آزار را تحمل کند، زیرا حضرت رسول صلیاللهعلیهوآلهوسلم پیش از دعوت، به واسطه زناشویی باخدیجه دارای جاه و مقام و ثروت بود و مردم او را دوست داشته و به او احترام میگذاشتند و زندگانیآسودهای میگذراند و برعکس، پس از دعوت دچار رنج بسیار شد، تا آن اندازه که به خاطر او مردممکه با بنیهاشم از در ستیزه وارد شدند و چون پیغمبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم از بنیهاشم بود، مردم مکه میان خودپیمانی بسته در درون کعبه نهادند و به موجب آن پیمان بر خود حتم کردند که با بنیهاشم (اقوامپیغمبر) داد و ستد نکنند و از آنان دختر نگیرند و به آنان دختر ندهند.