چکیده:
چکیدهدر بیان رخداد عاشورا و صحنه کربلا نویسندگان و تحلیلگران به انحای مختلف به گفتگو و تحلیل پرداختهاند. بعضی به بیان تاریخی این حادثه عظیم اکتفا نموده اند، عده ای در کنار نقل تاریخی، به بیان تحلیلهای سیاسی اقدام نموده و عده ای هم به بیان ریشه ها، عوامل و نتایج آن پرداخته اند. نکته قابل ذکر این که کمتر به زیباییهای شگفت انگیز حسی ادراکی و تاثیرات آن پرداخته شده است. در این تحقیق از این منظر به موضوع پرداخته شده و سعی شده با روش توصیفی-تحلیلی و بهرهگیری از زیبایی و زیبایی شناختی و با استعانت از اتفاقات مطرح و کلام بزرگان به این سؤالات پاسخ داده شود که زیبایی در رخداد عاشورا و صحنه کربلا چگونه است و چه جایگاهی دارد و منظور بزرگانی چون حضرت زینب(س) که عاشورا و اتفاقات آن را جز زیبایی نمیبیند، چیست؟، برآیند پژوهش حاکی از آن است که رخداد عظیم عاشورا و همچنین صحنه کربلا بیش از آنکه یک صحنه تراژدی، تاریخی و سیاسی دینی باشد، یک تابلوی زیبا و زیبایی شناسانه با تمامی مؤلفههای آن میباشد که در صورت شناخت درست آن و حصول احساس و ادراک موضوع از منظر زیبایی شناسانه والاترین، گسترده ترین، بادوام ترین و تاثیر گذارترین نتایج را بر مخاطبان خویش میگذارد.
AbstractIn describing the events of Ashura and the scene of Karbala, writers and analysts have discussed and analyzed in different ways. Some have limited themselves to the historical expression of this great event, some have expressed political analysis along with the historical narration, and some have expressed its roots, factors and results. It is worth noting that less attention has been paid to the amazing beauty of perception and its effects. In this research, the issue has been addressed from this point of view and an attempt has been made to answer these questions by using the descriptive-analytical method and the use of beauty and aesthetics and with the help of the mentioned events and the words of the elders, what is the beauty in the event of Ashura and the scene of Karbala. And what is its place and what is the meaning of great people like Hazrat Zainab (pbuh) who sees Ashura and its events as nothing but beauty? The results of the research indicate that the great event of Ashura as well as the scene of Karbala is more than a tragic, historical and political scene. If it is religious, it is a beautiful and aesthetic tableau with all its components, which in case of knowing it correctly and achieving the feeling and perception of the subject from an aesthetic point of view, will leave the most high, broad, lasting and effective results on its audience.