چکیده:
تحقیق حاضربا هدف تبیین خودکارآمدی خلاقیت معلم بر اساس متغیرهای هیجانهای مثبت و منفی و انعطاف پذیری شناختی انجام گرفته است. روش تحقیق توصیفی واز نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق متشکل از معلمان زن مقطع ابتدایی شهرستان خوی بودند که 234 معلم به عنوان نمونه در تحقیق مشارکت نمودند. از پرسشنامههای خودکارآمدی خلاقیت لی (2008)، هیجان معلم چن (2016) و انعطافپذیری شناختی دنیس و وندروال (2010) برای جمع آوری دادهها استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش گام به گام انجام گرفت. نتیجه دادهها نشان داد که خودکارآمدی خلاقیت معلمان بر اساس هیجانهای مثبت و منفی و مولفههای انعطاف پذیری شناختی (پردازش حل مسئله، ادراک کنترل پذیری) قابل پیش بینی است. در نتیجه میتوان با تقویت هیجانهای معلم، انعطاف پذیری و هوش موفق در تدریس، خودکارآمدی خلاقیت معلمان را افزایش داد.
The present research was conducted with the aim of explaining the self-efficacy of teacher creativity based on the variables of positive and negative emotions and cognitive flexibility. The research method was descriptive and correlational. The statistical population of the research consisted of elementary school female teachers of Khoy city, 234 teachers participated in the research as a sample. The creativity self-efficacy questionnaires of Lee (2008), Chen's teacher excitement (2016) and Dennis and Vanderwaal's (2010) cognitive flexibility questionnaires were used to collect data. Data analysis was done using Pearson's correlation coefficient and multiple regression by stepwise method. The results of the data showed that teachers' creativity self-efficacy can be predicted based on positive and negative emotions and cognitive flexibility components (problem solving processing, perception of controllability). As a result, by strengthening the teacher's emotions, flexibility and successful intelligence in teaching, the self-efficacy of teachers' creativity can be increased.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه ایدههای نو در تعلیم و تربیت، دوره سوم، شماره ششم، بهار 1402، صفحات 13-1 تاریخ دریافت: 11/12/1401 تاریخ پذیرش: 25/01/1402 چکیده تحقیق حاضر باهدف تبیین خودکارآمدی خلاقیت معلم بر اساس متغیرهای هیجانهای مثبت و منفی و انعطافپذیری شناختی انجامگرفته است.
نتیجه دادهها نشان داد که خودکارآمدی خلاقیت معلمان بر اساس هیجانهای مثبت و منفی و مؤلفههای انعطافپذیری شناختی (پردازش حل مسئله، ادراک کنترلپذیری) قابل پیشبینی است.
با توجه به مطالب بیانشده، اندیشیدن به موضوع خودکارآمدی خلاقیت معلمان و شناخت عوامل مؤثر بر آن مانند هیجانهای معلم و انعطافپذیری شناختی با اهمیت است؛ بنابراین هدف تحقیق حاضر تبیین خودکارآمدی خلاقیت معلم بر اساس متغیرهای هیجانهای مثبت و منف - Cansoy, Polatcan, & Parlar - Haase, Hoff, Hanel - Farmer, & Tierney - MacIntyre & Vincze - MacIntyre & Vincze -Reev - Dajani & Uddin - Lange, Seer, & Kopp - Mitana, Muwagga, & Ssempala خودکارآمدی 1 به اعتقادات افراد در مورد توانایی و عملکرد آنها در شرایط خاص اشاره دارد.
در واقع، شواهد تجربی نشان میدهد که هیجانهای منفی خشم و ناامیدی که اغلب بهوسیله معلمان گزارش میشوند، در کاهش انگیزش درونی معلمان و افزایش تجارب هیجانی منفی 11 & Barnes,"/>& -Self-efficacy - Mitchell, McMillan, Lobchuk - Haase, Hoff, Hanel -creative self- efficasy - Liu. Gong, Zhang -Chang, Wang, & Lee - Gu, He & Liu -Chen -Lavy & Eshe -Yin, Huang, & Lee, - Fives & Barnes, انعطافپذیری شناختی 1 ارزیابی فرد برای کنترلپذیری شرایط تعریف میشود که در شرایط مختلف تغییر میکند (برزگر، 1395).