چکیده:
این مقاله با هدف واکاوی آرای لائوتسه و کنفوسیوس و دلالتهای آن در حوزه آموزش و پرورش صورت گرفته است. در مجموع با بهرهگیری از موتورهای جستجو و سایتهای اینترنتی گوگل اسکولار، سیویلیکا، مگ ایران، نورمگز، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID)، ایرانداک در فاصله زمانی 1389تا 1402 و با استفاده از کلید واژههای اصلی این تحقیق شامل؛ لائوتسه، کنفوسیوس، آموزش و پرورش و دلالتهای تربیتی بررسیهای لازم صورت گرفت. جامعه مورد مطالعه این پژوهش تعداد36 مقاله، کتاب و گزارش پژوهشی وارد مطالعه مروری شدند که با روش نمونهگیری هدفمند تعداد 15 مورد، گزینش نهایی شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. از مجموع اطلاعات بدست آمده بعد از حذف موارد تکراری و ادغام برخی موارد، یافتههای ارائه شده در بخش نتایج حاصل گردید. مطالعه این منابع نشان داد که آرای تربیتی این دو فیلسوف و اندیشمند برجسته چینی، تاثیر بنیادین بر تفکر و نگرش مردم جهان و به ویژه مردمان شرق دور داشته است و قابلیت تطبیق با اهداف و اصول تربیتی کنونی را دارند. با توجه به ضرورت استفاده از اندیشهها و مسائل تربیتی معاصر و کهن و استفاده از آن در برنامههای عملیاتی و اجرایی مدارس، باید از تجارب ارزنده تعلیم و تربیت در سطح جهان بهره گرفت و در جهت بومی سازی اهداف و برنامهها با توجه به اسناد بالادستی اقدامات لازم صورت گیرد.
Abstract This article aims to analyze the views of Lao Tzu and Confucius and its implications in the field of education. In total, using search engines and internet sites Google Scholar, Civilica, Mag Iran, Normagz, Scientific Information Database of Jihad Academic (SID), Irandak between 1389 and 1402 and using the main keywords of this research including; Lao Tzu, Confucius, education and educational implications were investigated. The study population of this research included 36 articles, books and research reports in a review study, which was selected and analyzed with the purposeful sampling method of 15 cases. The findings presented in the results section were obtained from the total information obtained after removing duplicate cases and merging some cases. The study of these sources showed that the educational opinions of these two prominent Chinese philosophers and thinkers had a fundamental impact on the thinking and attitude of the people of the world, especially the people of the Far East, and they have the ability to adapt to the current goals and principles of education. Considering the necessity of using contemporary and ancient educational ideas and issues and using them in operational and executive programs of schools, it is necessary to take advantage of the valuable experiences of education and training at the world level and in order to localize goals and programs according to Upstream documents, necessary actions should be taken.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه ایدههای نو در تعلیم و تربیت، دوره سوم، شماره ششم، بهار 1402، صفحات 30-22 تاریخ دریافت: 10/03/1402 تاریخ پذیرش: 13/05/1402 چکیده این مقاله با هدف واکاوی آرای لائوتسه و کنفوسیوس و دلالتهای آن در حوزه آموزشوپرورش صورت گرفته است.
واژههای کليدي: لائوتسه، کنفوسیوس، آموزشوپرورش، تربیت فصلنامه ایدههای نو در تعلیم و تربیت، دوره سوم، شماره ششم، بهار 1402 مقدمه آموزشوپرورش کلید فتح آینده است و همه نظامهای تربیتی در سراسر جهان به دنبال بهترین راهکارها برای رسیدن به اهداف خود میباشد.
این پژوهش در پی دستیابی به آرای تربیتی دو تن از فیلسوفان کهن چین به نام لائوتسه و کنفوسیوس میباشد.
معیار انتخاب منابع در این مرحلهاین بود که منبع موردنظر، بهطور مستقیم در خصوص آرای تربیتی دو فیلسوف کهن چین (لائوتسه و کنفوسیوس) مطالبی عرضه کرده باشند.
در سیر مطالعات ادیان گوناگون، آیین کنفوسیوس را آیینی اخلاقی به شمار آورده اند؛ و شاگردانش او را بزرگترین معلم اخلاق در چین باستان معرفی نمودهاند؛ زیرا تعلیمات او سرشار از جنبههای اخلاقی و تربیتی است که اصلاح جامعه و رساندن انسان به کمال نیک سرشتی را به دنبال دارد.
لائوتسه به سادگی خود را از مشکلات چین کنار کشید (موسویان، خاندل، 1400) کنفوسیوس در مورد موارد متافیزیکی و خالق عالم بحثی به میان نمیآورد ولی لائوتسه در مورد خداوند عنوان میدارد که به درک عقل درنمیآید ولی همهجا وجود دارد و از آن با عنوان تائو یاد میکند.