چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ آمادگی یادگیری الکترونیک و عملکرد تحصیلی دانشآموزان و نقش واسطهگری کارکردهای اجرایی در زمان شیوع ویروس کرونا، انجام شد. روش پژوهش توصیفی-همبستگی از نوع تحلیل مسیر بود؛ بدین صورت که از جامعۀ آماری دانشآموزان مدارس متوسطه شهر تهران، پنج مدرسۀ دورههای متوسطۀ اول و دوم (کلاسهای هفتم تا دوازدهم) پسرانۀ شهر تهران از مناطق 1، 3، 4، 6 و 12، 100 نفر به شیوۀ تصادفی با نمونهگیری خوشهای دردسترس انتخاب شدند. آنها به پرسشنامههای آمادگی یادگیری الکترونیکی واتکین (WER) و کارکردهای اجرایی بارکلی (BDEFS) بهصورت آنلاین پاسخ دادند و نیز معدل خود را بهعنوان معیار عملکرد تحصیلی در پرسشنامه ذکر کردند. از این تعداد، 93 پرسشنامه بهصورت کامل قابلیت تحلیل آماری داشتند که با استفاده از روش همبستگی و تحلیل مسیر در نرمافزارهای SPSS نسخۀ 27 و لیزرل بهمنظور بررسی نقش واسطهگری بررسی شدند. نتایج تحلیل مسیل و بررسی رابطهها نشان میدهد که بین آمادگی یادگیری الکترونیک و عملکرد تحصیلی رابطه وجود دارد و کارکردهای اجرایی دانشآموزان میتوانند نقش واسطهگری ایفا کنند و درصد بیشتری از واریانس عملکرد تحصیلی را پیشبینی کنند. براساس نتایج میتوان گفت که هرچقدر افراد آمادگی یادگیری الکترونیک بیشتری داشته باشند و در مؤلفههای کارکرد اجرایی قویتر باشند، عملکرد تحصیلی بهتری را میتوان از آنها انتظار داشت؛ بنابراین بهتر است در برنامۀ پیشرفت تحصیلی الکترونیک دانشآموزان، به غیر از تأکید بر آمادگی یادگیری الکترونیک آنها، مؤلفههای کارکرد اجرایی را در برنامههای آموزشی در نظر گرفت.
The purpose of the present study was to investigate the relationship between students’ academic performance and their preparedness for e-learning, with executive functions serving as a mediator. Path analysis and descriptive-correlational methods comprised the research design during the COVID-19 pandemic. One hundred male students in grades 7-12 from five high schools in Tehran (districts 12, 4, 3, 1, 6) were selected using cluster random sampling to complete the online versions of the Watkins E-Learning Readiness (WER) questionnaire, Barkley Deficits in Executive Functioning Scale (BDEFS), and self-reported GPA to assess academic performance. Among these, 93 questionnaires were completely amenable to analysis. To examine the mediating function of executive functions, SPSS version 27 and LISREL software were utilized. A significant relationship exists between e-learning readiness and academic performance, and executive functions can mediate this relationship and predict a greater proportion of the variance in academic performance, according to the results of the analysis and examination of the relationships. Based on the results, it is possible to conclude that academic performance is anticipated to be higher among those with greater e-learning readiness and stronger executive functioning components. Therefore in addition to emphasizing e-learning proficiency, it is recommended that educational programs for e-learning progress incorporate components of executive functioning.
خلاصه ماشینی:
ir اطلاعات مقاله چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ آمادگی یادگیری الکترونیک و عملکرد تحصیلی دانشآموزان و نقش واسطهگری کارکردهای اجرایی در زمان شیوع ویروس کرونا، انجام شد.
Mozammel, Ahmed, & Shakar سازگاری با شرایط جدیدی همچون همه گیری ویروس کرونا هستند، مؤلفه های خاص کارکرد اجرایی میتوانند بـه طور ویـژه بـه آن ها کمک کنند؛ بنابراین پژوهش حاضر بر آن شد تا در شرایط خاص شیوع ویـروس کرونـا، نـه تنها مؤلفـۀ خـودتنظیمی را بـر عملکرد تحصیلی نوجوانان بررسی کند، بلکه با بررسی مؤلفه های بیشتری از کارکردهای اجرایی با اسـتفاده از پرسشـنامۀ بـارکلی که در آن مؤلفه هایی همچون سازمان دهی ، برنامه ریزی و مدیریت زمان و خودتنظیمی به طور ویژه مدنظر قـرار گرفته انـد، رابطـۀ این مؤلفه ها با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دورة متوسطه را بررسی کند.
براساس پژوهش های یادشده و با توجه به اهمیت نقش کارکردهای اجرایی در عملکرد تحصـیلی و شـیوع کرونـا و درنتیجـه تغییر روند آموزشی دانش آموزان ، هدف این پژوهش بررسی اثرگذاری مؤلفه های کارکرد اجرایی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در شرایط خاص ویروس کرونا و آموزش مجازی است .
٤. بحث و نتیجه گیری هدف این مطالعه بررسی نقش واسطه گر کارکردهای اجرایی در رابطۀ بـین آمـادگی یـادگیری الکترونیـک و عملکـرد تحصـیلی دانش آموزان در شرایط شیوع همه گیری کرونا و آموزش الکترونیک در کل سال تحصیلی بود.
The influence of learner readiness on student satisfaction and academic achievement in an online program at higher education.
Online distance learning in higher education: E-learning readiness as a predictor of academic achievement.