چکیده:
استفاده از آموزش مجازی یکی از فعالیتهای مهم هر موسسه آموزشی است که علاوه بر بهبود کارایی، میتواند هزینهها را به مقدار قابل توجهی کاهش دهد، بخصوص در دوره پاندمی کوید-19 میتواند از شیوع بیماری، بدون وقفه در یادگیری جلوگیری کند. اما علارغم هزینههای زیاد و عدم پذیرش کاربران، سیستم آموزش الکترونیکی مورد قبول واقع نمیشود و تداوم استفاده از سیستم روز به روز کاسته میشود. بنابراین هدف از این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر تمایل تداوم استفاده از سیستم یادگیری LMS حتی بعد از پاندمی کرونا در بین دانشجو معلمان بر اساس مدل مفهومی موفقیت سیستمهای اطلاعاتی ((دلون و مک لین)) و مدل پذیرش تکنولوژی (TAM) است. روش پژوهش از نوع مطالعات کمی است که با استفاده از پرسشنامه در بین دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان لرستان در سال 1401 انجام شده است. برای تعیین روایی و پایایی پرسشنامه به ترتیب، از نظرات اساتید و آلفای کرونباخ استفاده شده است. آزمون فرضیهها با استفاده از نرم افزار Smart PLS3 و SPSS صورت پذیرفت. در نهایت 198 پرسشنامه از دانشجویان به صورت الکترونیک جمعآوری شد. نتایج نشان داد که سودمندی درک شده، عدالت تعاملی، و رضایت استفاده از سیستم، مستقیما بر تداوم استفاده از سیستم موثرند، و سودمندی درک شده بیشترین تاثیر را بر تمایل و تداوم استفاده از سیستم دارد. بنابراین برای تداوم استفاده کارآمد از سیستم، عوامل موثر باید تقویت شوند، و برای کاربران نهایی استفاده از سیستم، سفارشی و بهینه شوند.
The use of virtual education is one of the important activities of any educational institution that, in addition to improving efficiency, can significantly reduce costs, especially during the Covid-19 pandemic, it can prevent the spread of disease without interrupting learning. But despite the high costs and non-acceptance of users, the electronic education system is not accepted and the continued use of the system is decreasing day by day. Therefore, the purpose of this research is to identify the factors affecting the willingness to continue using the LMS learning system even after the Covid-19 pandemic among student teachers based on the conceptual model of information systems success (Delon and McLean) and the technology acceptance model (TAM). The research method is a quantitative study that was conducted using a questionnaire among the students of Farhangian University of Lorestan province in 1401. To determine the validity and reliability of the questionnaire, respectively, professors' opinions and Cronbach's alpha were used. Hypotheses were tested using Smart PLS3 and SPSS software. Finally, 198 questionnaires were collected from students electronically. The results showed that the perceived usefulness, interactive justice, and satisfaction of using the system directly affect the continued use of the system, and the perceived usefulness has the greatest effect on the willingness and continued use of the system. Therefore, to continue efficient use of the system, the effective factors must be strengthened, customized and optimized for the end users of the system.