چکیده:
نوآوری از اصلیترین عوامل موفقیت شرکتهای دانشبنیان در اقتصاد امروز است. شرکتهای مشاورۀ مدیریت برای موفقیت در فضای رقابتی نیاز دارند تا با ایجاد قابلیتها و اتخاذ راهبردهای مناسب، نوآوری را در شرکتهای خود توسعه دهند. نظریههای قابلیتهای پویا و کارآفرینی راهبردی از جمله نظریههایی هستند که امکان تبیین منابع خلق ارزش نوآورانه را فراهم کردهاند. در تحقیق حاضر با اتکا به این دیدگاهها تلاش شد تا قابلیتها و راهبردهای موجد نوآوری در شرکتهای مشاورۀ مدیریتی و اقتصادی تشریح شود. تحقیق حاضر رویکردی کیفی دارد و مبتنی بر مطالعۀ موردی چندگانه است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل تم نظری استفاده شد. نمونۀ مورد مطالعه شامل پنج شرکت نوآور مشاورۀ مدیریت در کشور ایران بود. نتایج تحقیق نشان داد شرکتهای مشاوره، قابلیتهای فرصتجویانهای را در شش زمینه ایجاد و تقویت میکنند که عبارتند از همکاری و شبکهسازی، استخدام دانشگران، برنامههای آموزشی، استفاده از تکنیکهای جدید، ورود به صنایع درحال ظهور و رشد و یادگیری حین پروژه؛ همچنین قابلیتهای مزیت جویانهای را در شش حوزه شامل فرموله کردن و اجرای پویای راهبردها، پیگیری تحقق اهداف راهبردی، مدیریت محدودۀ کسبوکار، مدیریت پروژهها، مدیریت هزینهها و مدیریت نیروهای پارهوقت شکل میدهند. راهبردهای موکلگرایی و حرفهایگرایی نیز نقش تعادلبخش را ایفا میکنند تا دستیابی به نوآوریهای مستمر ارزشآفرین امکانپذیر شود.
Innovation is one of the main success factors of knowledge-based firms in today’s economy. Management Consultancies, to be successful in the competitive environment, need to develop capabilities and adopt strategies to strengthen organizational innovation. Strategic entrepreneurship and dynamic capabilities theories are among the perspectives that can explain the sources of innovative value creation. In the present research, adopting these theories, it was attempted to explain the capabilities and strategies that facilitate innovation in Management Consultancies. The research was qualitative in essence and was conducted using a multiple case study approach. Theoretical thematic analysis was used to analyze data. The sample consisted of five innovative Management Consultancy firms in Iran. The results showed that consultancy firms developed and strengthened six opportunity-seeking behaviors include collaboration and network-building, recruitment of knowledge workers, training programs, using new techniques, entering emerging industries, and learning from projects. They also shaped six advantage-seeking capabilities include dynamic formulation and implementation of strategies, following up of strategic objectives, managing business scope, project management, cost management, and managing part-time personnel. Client orientation and professionalism were the strategies that balanced out opportunity-seeking and advantage-seeking capabilities.
خلاصه ماشینی:
نتايج تحقيق نشـان داد شرکت هاي مشاوره ، قابليت هاي فرصت جويانه اي را در شش زمينه ايجاد و تقويت مـيکننـد کـه عبارتنـد از همکاري و شبکه سازي، استخدام دانشگران ، برنامه هاي آموزشي، استفاده از تکنيک هاي جديـد، ورود بـه صـنايع درحال ظهور و رشد و يادگيري حين پروژه ؛ همچنين قابليت هـاي مزيـت جويانـه اي را در شـش حـوزه شـامل فرموله کردن و اجراي پوياي راهبردها، پيگيري تحقق اهداف راهبردي، مديريت محدودة کسب وکـار، مـديريت پروژه ها، مديريت هزينه ها و مديريت نيروهاي پاره وقت شکل ميدهند.
3Grimsdottir شرکت هاي مشاورة مديريت بـا ايجـاد و تقويـت چـه قابليـت هـاي پويـا و اتخـاذ چـه راهبردهايي قادر ميشوند تا به طـور مسـتمر دسـت بـه نـوآوريهـاي ارزش آفـرين بزننـد (عملکرد نوآوري خود را بهبود بخشند)؟ يافته هاي اوليه نشان داد که شرکت هاي مشاورة مديريت نوآور ايران ، قابليت هـايي را در خود پرورش داده اند و راهبردهايي را به کار گرفته اند که از طريق آن ها ضمن بهره برداري از ظرفيت هاي کنوني به فرصت هاي آتي نيز ميانديشند و منابع محدود موجـود را بـه نسـبتي سنجيده ميان حال و آينده تقسيم ميکنند.
Journal of Strategic Management Studies, 1)3(, 107-121 (in Persian).
Developing a Model of Competitive Advantage in Knowledge Intensive Business Services Based on Dynamic Capability Theory: A Study on Management Consulting Industry.
Competitive Advantage in Management Consulting Industry of Iran and Germany: The Role of Dynamic Capabilities.
A capability theory of the firm: an economics and )strategic( management perspective.
Dynamic capabilities and strategic management.