چکیده:
تحقیق حاضر، با عنوان «مراحل الگوی تربیت معنوی در آموزههای اسلامی»، به بررسی الگوی تربیت در آیات و روایات پرداخته است. در عصر حاضر، الگوهای فراوانی برای تربیت معنوی و رسیدن به معنویت وجود دارد.«تربیت معنوی» با تکیه برآموزههای اسلامی یکی از الگوهای مهم تربیتی محسوب میشود. هدف از بررسی الگوی تربیت معنوی در قرآن و روایات، گامی در جهت سیراب کردن بشر تشنه از معنویت است تا بتواند مسیر درست زندگی را بپیماید و به تنظیم بهتر رابطه انسان با خودش، خداوند، همنوعان و طبیعت بپردازد. این پژوهش، بر ارائه مراحل الگوی تربیت معنوی در آموزههای اسلامی، شامل آمادهسازی، شناخت، درونی سازی و اعمال صالح تاکید دارد که در راستای تحصیل سعادت دنیوی و اخروی است.روش تحقیق در این مقاله، روش تحلیلی – توصیفی با تحلیل و استنتاج از محتوا است، روش گردآوری مطالب، اسنادی است و با استفاده از کتابخانه و تحلیل آیات قرآن کریم و احادیث و دستهبندی آنها، الگوی تربیت معنوی استخراج گردیده است.
The current research, entitled "Stages of the model of spiritual training in Islamic teachings", has investigated the model of education in verses and traditions. In today's age, there are many models for spiritual training and attaining spirituality, and spiritual education based on Islamic teachings is considered one of the important pedagogical models. The purpose of examining the model of spiritual education in the Quran and traditions is to fill the human thirst with spirituality so that he can follow the right path of life and to better regulate the relationship of man with himself, God, fellow human beings and nature. This research, by presenting the steps of the model of spiritual education in Islamic teachings, including preparation, knowledge, internalization and righteous deeds, emphasizes that the result will be happiness in this worldly life and the hereafter.The research method in this article is the analytical-descriptive method and the inference method and content analysis. The educational model has been extracted based on the information obtained from library resources as well as the verses of the Holy Quran and Prophetic tradition.