چکیده:
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی رفتارهای غیرمولد تحصیلی بر دشواری تنظیم هیجان، خودنظم جویی و خودپنداره تحصیلی دانشجویان انجام شد. روش: روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج در سالتحصیلی 1401-1400 بودند که 30 نفر داوطلب به صورت در دسترس وارد مطالعه شدند و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه جایگزین شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه دشواری تنظیم هیجان گرتز و روئمر (2004)، خودنظم جویی تحصیلی بوفارد و همکاران (1995) و خودپنداره تحصیلی لیو و وانگ (2005) جمعآوری شد. گروه آزمایش 10 جلسه 75 دقیقهای (هر هفته 2 جلسه) تحت بسته آموزشی مبتنی بر رفتارهای غیرمولد تحصیلی قرار گرفت و گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکرد. تجزیه و تحلیل دادههای آماری با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیره و با نرمافزار SPSS نسخه ۲3 صورت گرفت. سطح معناداری آزمونها 05/0 در نظر گرفته شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که با کنترل اثر پیش آزمون تفاوت معناداری بین پس آزمون گروه آزمایش و گواه در دشواری در تنظیم هیجان، خودنظم جویی تحصیلی و خودپنداره تحصیلی دانشجویان وجود دارد (001/0p<). نتیجهگیری: براساس نتایج پژوهش میتوان گفت بسته آموزشی مبتنی بر رفتارهای غیرمولد تحصیلی روش مداخلهای مناسبی برای بهبود دشواری در تنظیم هیجان و ارتقای خودنظم جویی تحصیلی و خودپنداره تحصیلی دانشجویان است.
Background: The present study was conducted with the aim of determining the effectiveness of academically
unproductive behaviors on the difficulty of emotion regulation, self-regulation and academic self-concept of students.
Methods: The research method was semi-experimental with a pre-test, post-test design with a control group. The
statistical population was all the students of the Islamic Azad University, Sanandaj branch in the academic year of
2020-2021. 30 volunteers entered the study as they were available and were randomly replaced in two groups of 15
people, experimental and control. Data were collected using the difficulty of emotional regulation questionnaire by
Gertz and Roemer (2004), academic self-regulation by Bouffard et al. (1995) and academic self-concept by Liu and
Wang (2005). The experimental group received 10 sessions of 75 minutes (2 sessions per week) under the training
package based on academically unproductive behaviors, and the control group did not receive any intervention.
Statistical data analysis was done using multivariate covariance analysis method and SPSS version 23 software. The
significance level of the tests was considered 0.05.
Results: Findings showed that by controlling the effect of the pre-test, there is a significant difference between the
post-test of the experimental group and the control group in difficulty in regulating emotions, academic selfregulation
and academic self-concept of students (p<0.001).
Conclusion: Based on the results of the research, it can be said that the educational package based on academically
unproductive behaviors is a suitable intervention method for improving the difficulty in regulating emotions and
promoting academic self-regulation and academic self-concept of students