چکیده:
مفهوم خانه؛ مکانی فیزیکی نیست، بلکه تصویری ذهنی است. خانه پوستهای است برای زندگی کردن و مکانی برای رسیدن به آرامش و آسایش است. خانه دارای دو بعد معنا و مفهوم است که این دو بعد باهم متفاوت هستند. بُعد معنای خانه؛ امری عینی و مکانی که انسان در آن زندگی می¬کند اما بعد مفهوم خانه امری ذهنی (تصور ذهنی) است؛ برای دستیابی به مفهوم خانه باید ذهن هر فرد در ارتباط با خانه را مورد تحلیل و بررسی قرارداد. در دنیای امروزی که بهسرعت در حال تغییر است، مفهوم خانه بهطور فزایندهای برای بزرگسالان و هم برای کودکان پیچیده شده است. با ظهور جهانیشدن، شهرنشینی و پیشرفتهای فنّاورانه، مفهوم سنتی خانه بهعنوان مکانی ثابت و پایدار به چالش کشیده شده است. درنتیجه، نیاز روزافزونی به انجام تحقیقات در مورد مفهوم خانه برای کودکان برای درک بهتر اهمیت و تأثیر آن بر رشد آنها وجود دارد. تحقیق در مورد مفهوم خانه برای کودکان میتواند عواملی را که به احساس خانه کمک میکنند و چگونگی تأثیر آنها بر رفاه و رشد کودکان روشن کند. هدف نوشتار از این پژوهش؛ سنجش تطبیقی مفهوم خانه در میان کودکان 9_10 ساله دو شهر شیراز و نوجین است. روش تحقیق، بهصورت تحلیل محتوا با استفاده از قیاس استدلالی ربایشی و گردآوری اطلاعات بهصورت مطالعات کتابخانه¬ای و اسنادی و مقالات فارسی و لاتین و تحقیقات میدانی است؛ که با تحلیل و بررسی 30 نمونه از نقاشی¬های کودکان این دو شهر، می¬توان به شباهتها و تفاوتهای تصویر ذهنی آنها از مفهوم خانه دست¬یافت؛ که درنتیجه؛ از این بررسی و تحلیل شباهتها و تفاوتها می¬توان به تعدادی کد مفهومی دستیافت. از جمع¬بندی این کدهای مفهومی، می¬توان به مفهوم خانه از نظر کودکان این دو شهر، به مواردی شامل آرامش، راحتی، آسایش، امنیت و رفاه در خانه دست¬یافت.
the concept of home; it is not a physical place, but a mental image, a house is a place to live and a place to reach peace and comfort. the house has two dimensions (meaning and concept), which are different from each other, the dimension of the meaning of the house; it is an objective thing and a place where a person lives, but the concept of house is a mental thing (mental perception); in order to achieve the concept of home, the mind of each person in relation to home should be analyzed and investigated. the purpose of writing this research; comparative assessment of the concept of home among 9-10-year-old children in shiraz and nojin cities. the research method is in the form of content analysis using argumentative analogies and gathering information in the form of library and documentary studies, persian and latin articles, and field research.by analyzing and examining (30) samples of children's drawings of these two cities, it is possible to find the similarities and differences in their mental images of the concept of home. as a result; from this examination and analysis of similarities and differences, a number of conceptual codes can be obtained, and from the summation of these conceptual codes, the concept of home among the children of these two cities can be found, i.e. (peace, comfort, comfort, security, prosperity ) achieved at home.
خلاصه ماشینی:
روش تحقيق ، به صورت تحليل محتوا با استفاده از قياس استدلالي ربايشي و گردآوري اطلاعات به صورت مطالعات کتابخانه اي و اسنادي و مقالات فارسي و لاتين و تحقيقات ميداني است ؛ که با تحليل و بررسي ٣٠ نمونه از نقاشيهاي کودکان اين دو شهر، ميتوان به شباهت ها و تفاوت هاي تصوير ذهني آن ها از مفهوم خانه دست يافت ؛ که درنتيجه ؛ از اين بررسي و تحليل شباهت ها و تفاوت ها ميتوان به تعدادي کد مفهومي دست يافت .
نقاشيها با نمود دنياي درون آن ها و بازتابي از احساسات و عواطفشان است درواقع کودکان به دليل اينکه ذهني بازتر نسبت به بزرگ سالان دارند ميتوانند از طريق نقاشي درک خود را از فضا و مکان به صورت حقيقي بيان کنند، در همين راستا طبق مطالعات انجام شده درزمينه مفهوم خانه و ارتباط تصوير ذهني کودکان نسبت به خانه ي خود، هدف نوشتار از اين پژوهش ؛ بررسي مقايسه تطبيقي مفهوم خانه در ميان کودکان ٩ الي١٠ ساله ، دو شهر شيراز و نوجين است که با بررسي و مقايسه ٣٠ نمونه از نقاشيهاي کودکان در دو شهر مذکور، ميتوان به شباهت ها و تفاوت هاي تصوير ذهني آن ها از مفهوم خانه دست يافت .
A comparative study of the concept of home among children of two cities (Shiraz and Noujin) Fahima Abbasi1, Tahereh Nasr*2,Keyvan Mohammadpour 3 1- PhD student in Architecture, Department of Architecture, Faculty of Art and Architecture, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran.