چکیده:
در جهان بینی اسلامی، انسان در میان موجودات هستی از اشرف آنها بوده و به عنوان خلیفه خداوند در روی زمین قرار دارد. بنابراین مجازات تعیین شده در راستای حفظ شرافت و امنیت همین انسان قرار داده شده است. زنان به عنوان نیمی از جامعه، تاثیراتی در ایجاد جرم داشته به گونه که ارتکاب برخی جرایم از طرف آنها، منجر به تعیین مجازات حبس و زندان برای آنان میشود. اهمیت کرامت انسانی زنان از طرفی و حفظ کرامت مادری آنان از طرف دیگر ایجاب میکند که در تعیین مجازات زندان برای آنان رویکرد معتدل تری اتخاذ شود؛ رویکردی که در نهایت به حذف کامل مجازات زندان در خصوص آنان منجر شود. بررسی منابع دینی، این مسئله را روشن میکند که شارع مقدس حساسیتهای خاص زنان را در خصوص مجازات در نظر گرفته است. از باب نمونه لحاظ تفاوتها در حوزه ارتداد، که مرد مرتد فطری بنا بر نظر مشهور فقها اعدام میشود، در صورتیکه زن به حبس محکوم میشود و همین تفاوتها به اضافه برخی تخفیفات و تاسیسات ارفاقی در حوزه مجازات زنان میتواند به مثابه ملاک در استفاده حداقلی از کیفر مجازات زندان برای زنان بزهکار قرار گیرد. پژوهش حاضر به منظور بررسی جرایم و تاثیر جنسیت در تخفیف و اجرای مجازات در فقه امامیه می باشد.
خلاصه ماشینی:
به هر حال از این تعریف ها که بگذریم موضوعی که بیشتر با بحث در ارتباط است، در خصوص ارتباط این مجازات با بحث حبس است، لذا اگر موضوع شناسی حد و تعزیر به شکل معضل هم شکل می گیرد، از این باب است که این مباحث مرتبط با بحث اصلی یعنی جمعیت کیفری است؛ چرا که یکی از تعزیرات حبس است که با توجه به مبانی می توان اثبات نمود موارد آن با نظر حاکم می تواند تقلیل یابد و از این طریق جمعیت کیفری کاهش خواهد یافت.
لذا اگر موضوع شناسی حد و تعزیر به شکل معضل هم شکل می گیرد، از این باب است که این مباحث مرتبط با بحث اصلی یعنی جمعیت کیفری است، چرا که یکی از تعزیرات حبس است که با توجه به مبانی می توان اثبات نمود موارد آن با نظر حاکم می تواند تقلیل یابد و از این طریق جمعیت کیفری کاهش خواهد یافت.
همان طوری که در عبارت ابن ادریس بیان شده، حکم استمنا، تعزیر و تأدیب است، با ضرب به کمتر از حد و راهکار پیش گیری از این گناه کبیره در روایت امام (ع) بیان شده که ازدواج دادن فرد با هزینه بیت المال، و توبه دادن خود گناهکار است.