چکیده:
ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف واﮐﺎوی ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎی ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳﺎزی در ﺑﺮاﺑﺮ آﺳﯿﺐ ﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و راﻫﺒﺮدﻫﺎی ﯾﺎدﮔﯿﺮ ی ﺧﻮدﺗﻨﻈﯿﻤﯽ در ﮐﺘﺐ ﻫﺪﯾﻪ ﻫﺎی آﺳﻤﺎن دوره اول و دوم ﻣﻘﻄﻊ اﺑﺘﺪاﯾﯽ اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﮐﺘﺐ ﻫﺪﯾﻪ ﻫﺎی آﺳﻤﺎن ﻣﻘﻄﻊ اﺑﺘﺪاﯾﯽ) ﻫﺪﯾﻪ ﻫﺎی آﺳﻤﺎن ﭘﺎﯾﻪ ﻫﺎی دوم، ﺳﻮم، ﭼﻬﺎرم، ﭘﻨﺠﻢ و ﺷﺸﻢ (در ﺳﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 1401-1402 ﺑﻮدو ﻣﺤﺘﻮای ﮐﺘﺐ ﻓﻮق ﮐﻪ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﺘﻦ و ﺗﺼﻮﯾﺮ اﺳﺖ ﻣﻮرد ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﻣﺤﺪود ﺑﻮدن ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی ﺻﻮرت ﻧﮕﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ، در روش ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺤﺘﻮا از ﺗﮑﻨﯿﮏ ﻫﺎی آﻣﺎر ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ) ﻓﺮاواﻧﯽ و درﺻﺪ ﻓﺮاواﻧﯽ (ﺑﺮای ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ داده ﻫﺎ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎی ﺣﺎﺻﻞ از ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺤﺘﻮا ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ در ﮐﺘﺎب ﻫﺎی ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﺑﻪ زﯾﺮ ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎی ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳﺎزی در ﺑﺮاﺑﺮ آﺳﯿﺐ ﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﻗﺘﺼﺎدی) ﺛﺮوت (، اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و راﻫﺒﺮدﻫﺎی ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﺗﻮﺟﻪ ﻣﻌﻄﻮف ﺷﺪه و زﯾﺮﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎی آﺳﯿﺐ ﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﺳﯿﺎﺳﯽ) ﻗﺪرت (و راﻫﺒﺮدﻫﺎی ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﻣﻮرد ﻏﻔﻠﺖ واﻗﻊ ﺷﺪه اﻧﺪ، ﺑﺮ اﺳﺎس ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎی ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه ﺑﺎزﻧﮕﺮی و ﮔﻨﺠﺎﻧﺪن زﯾﺮﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎی آﻣﻮزش و ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳﺎزی داﻧﺶ آﻣﻮزان در ﺑﺮاﺑﺮ آﺳﯿﺐ ﻫﺎی ﺳﯿﺎﺳﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ راﺑﻄﻪ ﮔﺮاﯾﯽ، ﺣﺬف رﻗﯿﺐ، ﭘﺎرﺗﯽ ﺑﺎزی و ﺧﻮﯾﺸﺎوﻧﺪﮔﺮاﯾﯽ و زﯾﺮﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎی راﻫﺒﺮدﻫﺎی ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻧﻈﺎرت و ﮐﻨﺘﺮل و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی از اﻗﺪاﻣﺎت ﺿﺮوری ﺑﺮای ﻣﺆﻟﻔﺎن و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰان ﮐﺘﺎب ﻫﺎی درﺳﯽ ﻫﺪﯾﻪ ﻫﺎی آﺳﻤﺎن ﻗﻠﻤﺪاد ﺷﺪه اﺳﺖ.
خلاصه ماشینی:
یافته های حاصل از تحلیل محتوا نشان داد که در کتاب های مورد بررسی به زیر مؤلفه های توانمندسازی در برابر آسیب های اجتماعی مربوط به سرمایه اقتصادی(ثروت)، اجتماعی و راهبردهای شناختی بیشترین توجه معطوف شده و زیرمؤلفه های آسیب های اجتماعی مربوط به سرمایه سیاسی (قدرت) و راهبردهای فراشناختی مورد غفلت واقع شده اند، بر اساس یافته های به دست آمده بازنگری و گنجاندن زیرمؤلفه های آموزش و توانمندسازی دانش آموزان در برابر آسیب های سیاسی مانند رابطه گرایی، حذف رقیب، پارتی بازی و خویشاوندگرایی و زیرمؤلفه های راهبردهای فراشناختی مانند نظارت و کنترل و برنامه ریزی از اقدامات ضروری برای مؤلفان و برنامه ریزان کتاب های درسی هدیه های آسمان قلمداد شده است.
بر همین اساس، این پژوهش با هدف شناخت محتوای کتاب هدیه های آسمان مقطع ابتدایی از نظر توانمندسازی دانش آموزان در برابر آسیب های اجتماعی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی انجام شده است.
هدف این پژوهش شناخت محتوای کتاب های هدیه های آسمان مقطع ابتدایی از نظرمیزان توانمندسازی دانش آموزان در برابر آسیب های اجتماعی وآموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی است.
The 6th Scientific Research Conference of Educational Sciences and Psychology, Social and Cultural Damages of Iran, Tehran, Association for the Development and Promotion of Basic Sciences and Techniques,2017.
[28] Mir Hosseini F, Lavasani Gh A , Davoudi M, Hijazi E :The effectiveness of teaching self-regulated learning skills in the motivational components and academic performance of elementary school students, the fourth national school psychology conference, 2016.