چکیده:
مساله ای که در این پژوهش مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است« مبانی، روش وقواعد تفسیری امام خامنه ای درتفسیرسوره کوثر » است، بررسی ها حکایت از آن دارد که روش وگرایش تفسیری امام خامنه ای( مد ظله العالی) در تفسیر سوره مبارکه کوثر، روشی اجتهادی همراه با روش های قرآن به قرآن وروایی است وگرایش برجسته در این تفسیر، گرایش اجتماعی وخانوادگی با جهت اخلاقی وتربیتی است ونکات ادبی وکلامی در آن مشاهده می شود. روش تحقیق در این پژوهش بررسی تحلیلی وتوصیفی نظریات تفسیری امام خامنه ای در سوره کوثر می باشد. نو آوری پژوهش حاضر بررسی تحلیلی گرایشات اجتماعی وخانوادگی سوره کوثر با رویکرد اخلاقی وتربیتی است در این تفسیر به دشمن شناسی ومقابله با ترفند های تبلیغی وروانی انها وتعیین مصداق وشخصیت پژوهی با توجه به الگو دهی پرداخته شده است. مزیت این پژوهش پردازش سوره کوثر بر اساس مبانی وقواعد تفسیری از جمله فضای اجتماعی وفرهنگی نزول سوره وشان نزول ها ونشان دادن تاثیر آنها در فهم صحیح سوره واعتبار سنجی وکشف غرض اصلی سوره می باشد. همچنین تحلیل دقیق روایات مرتبط با سوره، طرح مباحث جامعه شناسی وارائه موضوعات مستقل همراه با نوآوری ها وتبیین درس ها وپیام های قرآنی سوره ونقد روایات مجعول وترجمه های ضعیف می باشد. دستاورد این پژوهش، معرفی روش تفسیری امام خامنه ای است که باتکیه بر قواعد تفسیری همانند: ممنوعیت تفسیر به رای و پرهیز از پیشداوری، لزوم مراجعه به منابع لغوی و عدم تکیه بر ذهنیات، ضرورت توجه به قاعده سیاق، تفسیر قرآن بر پایه مستندات و قرائن معتبر، لزوم رعایت اصول محاوره عرفی و عقلایی و توجه به پیوستگی و ارتباط بخشهای مختلف متن قرآن، به نقد هدفمند اندیشههای تفسیری سایر مفسران پرداخته و با ارائه تحلیل روشمند، آراء تفسیری برخی از مفسران را از ساحت قرآن ناسازگار دانسته و آن را مورد ارزیابی و نقد قرار داده و گزینه مناسب را ذیل آیات سوره کوثر، تفسیر و تبیین کرده است.
خلاصه ماشینی:
جواب این مساله را نه فقط معارف شیعی که برزگان معروفِ اهل سنتّ، یا بی واسطه، یا با واسطه، داد ه اند و دلایلی برآن اقامه کرد ه اند صاحبان اقوالی که با تکیه بر بعضی از روایات ضعیف، به مصداقی غیر از فاطمه زهراء می پردازند قول آنها به جز تحکم و بی دلیل حرف زدن چیزی نیست ، چون در آخر سوره فرموده«ان شانئک هوالابتر»با در نظر گرفتن اینکه کلمه «ابتر»در ظاهر به معنای بلا عقب است، و نیز با درنظر گرفتن اینکه جمله مذکور از باب قصر قلب است، چنین به دست می آید که منظور ازکوثر، تنها و تنها کثرت ذریه ای است که خدای تعالی به حضرت رسول (ص)عطا داشته، و برکتی است که در نسل آن حضرت قرار داده، و یا مراد هم خیر کثیر است و هم کثرت ذریه، چیزی که هست کثرت ذریه از مصادیق خیر کثیر است، و اگر مراد مساله ذریه به استقلال و یابه طور ضمنی نبود، آوردن کلمه «انّ» درجمله «ان شانئک هو الابتر»فایده ای نداشت، زیرا کلمه «انّ»علاوه بر تحقیق، تعلیل را هم می رساند و معنا نداشت که بگوید ما به تو حوض کوثر دادیم، چون که بدگوی تو ابتر وبلاعقب است روش تفسیری سوره کوثر امام خامنه ای در تفسیر سوره کوثر از روش اجتهادی، قرآن به قرآن وروا یی استفاده کرده اند.