چکیده:
هدف: مسئولیتپذیری اجتماعی به مباحث اخلاقی درباره رفتار و تصمیمگیری شرکت درباره موضوعاتی مانند مدیریت منابع انسانی، حمایت محیطی، سلامت کاری، روابط اجتماعی و روابط با عرضهکنندگان و مشتریان میپردازد. یکی از وظایف شرکتها در حیطه مسئولیت اجتماعی کمک به بهبود وضعیت اقتصادی و رفاه جامعه است و از طرفی گزارشگری مالی نیز با هدف ارائه اطلاعات صحیح برای تصمیمگیری درست مالی و در نتیجه رشد اقتصادی انجام میشود. بنابراین، انتظار میرود با اجرای سازوکار مسئولیتپذیری اجتماعی، تصمیمات مالی شرکتها نیز تحت تأثیر قرار گیرد. از اینرو، در این پژوهش به بررسی رابطه بین مسئولیتپذیری اجتماعی و اهرم مالی در شرکتهای عضو بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده است. روش: در راستای بررسی این موضوع، فرضیههای پژوهش برای 97 شرکت طی دوره 7 ساله از سال 1391 لغایت 1397 و با استفاده از الگوهای رگرسیونی چند متغیره مورد آزمون قرار گرفت. بدین منظور از اهرم مبتنی بر ارزش دفتری و اهرم مبتنی بر ارزش بازار بهعنوان نماینده اهرم مالی استفاده شده است. یافتهها: نتایج نشان میدهد بین مسئولیتپذیری اجتماعی و اهرم مالی (اهرم دفتری و اهرم بازار) شرکتها رابطه منفی و معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش همسو با پژوهشهای مدیریت نشان میدهد مسئولیتپذیری اجتماعی از عوامل تأثیرگذار بر ساختار سرمایه شرکتهاست. به بیان دیگر، شرکتهایی که مسئولیتپذیری اجتماعی بالاتری دارند نسبتهای اهرمی پایینتری اتخاذ میکنند. نتایج حاکی است شرکتها با افشاء مسئولیتپذیری اجتماعی، به شفافیت گزارشگری مالی و کاهش عدم تقارن اطلاعاتی بین اشخاص درون و برونسازمانی و مشکلات نمایندگی کمک مینمایند. بنابراین، از نظر اعتباردهندگان شرکتهای با مسئولیتپذیری اجتماعی بالا، ریسک کمتری دارند و با محدودیتهای سرمایهای پایینتری مواجه هستند.
Objective: Social responsibility addresses ethical issues about the company's behavior and decisions on issues such as human resource management, environmental support, occupational health, social relationships, and relationships with suppliers and customers. One of the tasks of companies in the field of social responsibility is to help improve the economic situation and welfare of society, and on the other hand, financial reporting is done with the aim of providing correct information for correct financial decisions and thus economic growth. Therefore, it is expected that by implementing the social responsibility mechanism, companies' financial decisions will also be affected. Therefore, in this study, the relationship between social responsibility and financial leverage in member companies of the Tehran Stock Exchange has been investigated. Methods: In order to investigate this issue, research hypotheses for 97 companies over a 7-year period from 2012 to 2018 were tested using multivariate regression models. For this purpose, leverage based on book value and leverage based on market value have been used as a representative of financial leverage. Results: The results show that there is a negative and significant relationship between social responsibility and financial leverage (book leverage and market leverage) of companies. Conclusion: Research findings in line with management research show that social responsibility is one of the factors affecting the capital structure of companies. In other words, companies with higher social responsibility adopt lower leverage ratios. The results show that companies contribute to transparency of financial reporting and reduce information asymmetries between internal and external entities and agency problems by disclosing social responsibility. Therefore, for creditors, companies with high social responsibility are less risky and face lower capital constraints.