چکیده:
هدف پژوهش حاضر، طراحی، اعتباریابی و اثربخشی چندرسانهای آموزشی تربیت جنسی کودکان (با توجه به مبانی دینی و فرهنگی)، بر آگاهی والدین و مربیان بود. پژوهش حاضر با روش شبه آزمایشی، طرح پس آزمون با گروه گواه در سه فاز: طراحی و تولید چندرسانهای، اعتباریابی و بررسی اثربخشی انجام شده است. جامعه آماری بخش اعتباریابی، 10 نفر از متخصصان حوزه چندرسانهای و مشاوره بوده که با استفاده از چکلیست محققساخته با 26 سوال در سه گویه به داوری در خصوص محتوا و کیفیت طراحی پرداختند. جامعه آماری فاز سوم، والدین و مربیان شهر تهران بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، تعداد 70 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه گمارش شدند. ابزار پژوهش، آزمون دانش تربیت جنسی محقق ساخته بود. نتایج آزمون tتک نمونهای نشان داد که چندرسانهای آموزشی تربیت جنسی کودکان، طبق نظر متخصصان از اعتبار لازم برخوردار است(000/ 0 sig: 319/23 (t:و همچنین آموزش صورت گرفته بر آگاهی والدین و مربیان، از تربیت جنسی، اثربخشی معناداری داشته است(3.602t: ، 0.001 sig:). بر اساس یافتهها، روند تولید این چندرسانهای آموزشی ضمن داشتن دلالتهایی برای طراحی محتواهای سلامتمحور میتواند نقش بسزایی در بالا بردن سطح آگاهی والدین و مربیان در خصوص ترببیت جنسی کودکان داشته باشد.
The present study aimed to design, validate and evaluate the effectiveness of children's sexual educational multinedia on the knowledge of parents and educators with a quasi-experimental method in three phases: design and develop of multimedia, validation and effectiveness evaluation. The statistical population of the validation phase was 10 experts in the field of multimedia and consulting who judged the content and quality of the design using a researcher-made checklist based on the items of the Clear Communication Index tool. The statistical population of the third phase was parents and educators in Tehran city. Using available sampling method, 70 people were selected and randomly assigned to the two groups. The research tool was a researcher-made test of sexual education knowledge. The results of one-sample t-test showed that the children's sexual multimedia has the necessary validity according to experts (sig: 0.000, t: 23/319) and has a significant effect on the knowledge of parents and educators (T: 3.602, sig: 0.001). The production process of this instructional package, while having implications for designing health-oriented content, can play a significant role in raising the level of awareness of parents and educators.
خلاصه ماشینی:
نتایج آزمون t تک نمونه ای نشان داد که چندرسانه ای آموزشی تربیت جنسی کودکان ، طبق نظر متخصصان از اعتبار لازم برخوردار است (٠/٠٠٠ :sig ٢٣٣١٩:t) و همچنین آموزش صورت گرفته بر آگاهی والدین و مربیان ، از تربیت جنسی، اثربخشی معناداری داشته است (٣,٦٠٢ :t، ٠٠٠١:sig).
در این بین ، 1 Winter, Morawska & Sanders 2 UNICEF 3 Brissette, Wales & O’Connell 4 Beardslee & Trustee سال های پیش از دبستان ، دوره ی بسیار مهمی است چرا که شخصیت ، نگرش ، آگاهی و رفتارهای کودک، در این دوره تکوین یافته و شکل میگیرد(کرتونکو، آخان ، تانیر و ییلدیز١، ٢٠١٥).
پژوهش (آلن ، تیمر و اوکیزا٦، ٢٠١٦) نشان داد که برنامه های جامع تربیت جنسی، تأثیر مثبتی در به تأخیر انداختن آغاز رفتار 1 Kurtuncu, Akhan, Tanir & Yildiz 2 Chaffin et al 3 Goldman 4 Robinson, Smith, Davies 5 Fernandes, Vieira & Xiaviev 6 Allen, Timmer & Urquiza جنسی، کاهش تعداد شریکان جنسی جدید در آینده و کاهش وقوع کنجکاویهای جنسی غیر محافظت شده در کودکان دارد که نیازمند دانش والدین در این حوزه است (استون ، اینگام و گیبینز١، ٢٠١٣).
حال آنکه نتیجه ی پژوهش ها در ایران نشان مـیدهـد کـه برنامـه درسـی راه را بـرای ورود بـه ایـن 1 cortinez- López, Lozano & González موضـوع ، بـا وجـود تأکیدات دینی، علمی و ضرورت های فرهنگی و اجتماعی همـوار نکرده و تربیت در این زمینه با سکوت نظام آموزشی، بـه د یگـر رسانه ها از جمله شبکه هـای مجـازی وغیـره واگذار شده و برنامه درسی تربیت جنسی به یکـی از مولفـه های کم اهمیت در نظام آموزشی تبـدیل شـده اسـت (امینی، رحیمی و رسولی، ١٣٩٥)، با توجه به فقدان آموزش های رسمی لازم و از جهتی به سبب لزوم پرداختن به بحث مهم تربیت جنسی، پژوهش حاضر درصدد ارایه شیوه ای جدید و کارآمد برای بحث مزبور برآمد.