چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت موجود و مطلوب برنامه درسی آموزش برای دوره ابتدایی از منظر معلمان و تحلیل محتوای آن در کتاب های پایه ششم ابتدایی صورت گرفت. طرح پژوهش، کمی و روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی؛ جامعه ی آماری شامل250 نفر معلمان ابتدایی شهر بابلسر بوده که بر اساس جدول مورگان، نمونه 148 نفر به روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی، انتخاب گردید. ابزار در این بخش پرسشنامه محقق ساخته بوده که با CVR 70/0 و پایایی با ضریب آلفای کرونباخ بالای 92/ 0 مورد استفاده قرار گرفت. روش پژوهش در بخش دوم، تحلیل محتوا می باشد. جامعه ی آماری این بخش کتاب های پایه ششم ابتدایی در سال تحصیلی1400-1399 بوده که نمونه شامل تمامی کتاب های این پایه (قرآن، هدیه های آسمانی، مطالعات اجتماعی، نگارش، کار و فن آوری، تفکر و پژوهش، فارسی و علوم) به استثناء ریاضی است. ابزار چک لیست با CVR، 90/0 و پایایی آن با ضریب توافقی، 77/ 0 مورد استفاده قرار گرفت. جهت تحلیل داده ها، از روش آنتروپی شانون استفاده گردید. یافته ها در بخش اول کمی نشان داد، سطح معناداری محاسبه شده بین دو وضعیت موجود و مطلوب 001/ 0 است (p < 0/05)؛ و در بخش تحلیل محتوا، درمولفه اقتصادی به شاخص «مصرف پایدار»، در مولفه اجتماعی به شاخص «بهداشت»، در مولفه فرهنگی به شاخص «میراث فرهنگی» و در مولفه زیست محیطی به شاخص «انرژی» بیشترین توجه صورت گرفته است. نتایج نشان داد، از نظر معلمان وضعیت موجود برنامه درسی آموزش برای توسعه پایدار به طور معناداری کمتر از وضعیت مطلوب است و جهت رسیدن به جایگاه مطلوب، باید برنامه درسی دوره ابتدایی مورد بازنگری قرار گیرد.
The aim of this study was to investigate the current and desirable status of the curriculum for primary school from the perspective of teachers and analyze its content in the sixth grade textbooks. The research design is a quantitative type and the research method is descriptive-survey; The statistical population included 250 primary school teachers in Babolsar. Based on Morgan's table, a sample of 148 people was selected by stratified proportional sampling. The instrument in this section is a researcher-made questionnaire that was used with a CVR of more than 0. 56 and reliability with a Cronbach's alpha coefficient above 0. 92. In the second part, the research method is content analysis. The statistical population of this section is the sixth grade textbooks in the academic year 1300-1499, which includes all books in this grade (Quran, heavenly gifts, social studies, writing, work and technology, thinking and research, Persian and science) with the exception of mathematics. The checklist instrument with CVR was 0. 90 and its reliability with agreement coefficient of 0. 77 was used. Shannon entropy method was used to analyze the data. Findings in the first part showed a little, the level of significance calculated between the two existing and desirable conditions is 0. 001 (p <0. 05) ; In the content analysis section, in the economic component, the index of "sustainable consumption", in the social component, the index of "health", in the cultural component, the index of "cultural heritage" and in the environmental component, the index of "energy" have received the most attention. The results showed that in the opinion of teachers, the current situation of the education curriculum for sustainable development is significantly less than the desired situation, and in order to reach the desired position, the elementary school curriculum should be reviewed.
خلاصه ماشینی:
بعد اجتماعی به رابطه انسان و انسان تعالی رفاه افراد، سلامت و بهداشت و خدمات آموزشی برابری و عدم تبعیض در تمامی زمینه ها مربوط میشود بعد زیست محیطی با حفاظت و تقویت پایه منابع بیولوژیکی فیزیکی و اکوسیستم مرتبط است و به رابطه طبیعت و انسان می پردازد (2002 ,unesco) بعد فرهنگی با ایجاد تغییراتی در حوزه های ارزشی شناختی و گرایشی انسانها همچنین در توانایی ها و باورهایشان شخصیت ویژه ای را در آنها به وجود می آورد که حاصل این باورها و توانمندی ها، رفتارهای خاصی است که مناسب توسعه میباشد از کیا و غفاری ۱۳۸۴ به نقل از بابایی فرد، ۱۳۸۹) در مجموع مهارتهای ارزشمند هر کشور جهت دستیابی به توسعه پایدار باید در برنامه های درسی ادغام شود؛ این معیارهای برنامه درسی در هر کشوری متفاوت میباشد در این راستا یکی از عناصر بسیار مهم برنامه درسی محتوا محسوب میشود و به دلیل متمرکز بودن سیستم آموزشی ایران محتوا میتواند راهبردی اساسی در راستای از سویی دیگر با Abedini Baltork, Liaghtdar & Mansoori, 2015( آموزش این مفهوم به فراگیران باشد توجه به حساس بودن دوره ابتدایی و اینکه شخصیت و خصوصیات رفتاری و عادات هر فرد در این دوره شکل می گیرد 2018,Rezaie & et al این مسأله مطرح میشود که راه دستیابی به توسعه پایدار نیازمند توجه خاصی به آموزشهای ابتدایی است چون این آموزشها و تبیین برنامه های درسی در این راستا شهروندان مناسب توسعه پایدار را تربیت میکنند.