چکیده:
زمینه و هدف: افسردگی در نوجوانان رشد شخصی و شغلی را به شدت میتواند مختل کند. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان فراشناختی و درمان شفقتمحور بر سرکوبگری عاطفی و خودنهانسازی در نوجوانان مبتلا به افسردگی بود. روش: پژوهش نیمهآزمایشی و بر اساس طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود جامعه آماری پژوهش شامل نوجوانان مبتلا به افسردگی مراجعه کننده به مرکز مشاوره آموزش و پرورش منطقه ۵ تهران در سال 1401 بودند که به روش نمونهگیری در دسترس تعداد 45 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه درمان فراشناختی، درمان شفقتمحور و گروه گواه جایدهی شدند. گروه آزمایش 1 تحت جلسات درمان فراشناختی و گروه آزمایش 2 تحت جلسات درمان شفقتمحور قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای افسردگی بک (1996)، سرکوبگری عاطفی لارسون و جاستین (1990) و پرسشنامه سازگاری وینبرگر (1971) بود. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS-24 و آزمون کوواریانس چند متغیره تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که بین دو گروه آزمایش و گروه گواه تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>P). همچنین درمان فراشناختی نسبت به درمان شفقتمحور دارای اثربخشی بیشتری در کاهش سرکوبگری عاطفی و خودنهانسازی در نوجوانان بود (05/0>P). نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش، درمان فراشناختی با سازماندهی مجدد هیجانی، کنترل شناختی و تحملپذیری منجر به کاهش سرکوبگری عاطفی و خودنهانسازی نوجوانان مبتلا به افسردگی شد؛ بنابراین پیشنهاد میشود از این روشها در کنار سایر روشهای درمانی در جهت بهبود کیفیت زندگی نوجوانان مبتلا به افسردگی استفاده شود.
Background and purpose: Depression in teenagers can severely disrupt personal and professional growth. The aim of the present study was to compare the effectiveness of metacognitive therapy and compassion-based therapy on emotional repression and self-disclosure in adolescents with depression.Method: It was a semi-experimental research based on a pre-test and post-test design with a control group. The statistical population of the research included teenagers suffering from depression who referred to the Education Counseling Center of District 5 of Tehran in 2022, and 45 people were selected by available sampling method. Randomly, they were placed in three groups: metacognitive therapy, compassion-based therapy, and control group. Experimental group 1 underwent metacognitive therapy sessions and experimental group 2 underwent compassion therapy sessions. The research tools included Beck's (1996) depression questionnaire, Larson and Justin's (1990) emotional suppression questionnaire, and Weinberger's (1971) adjustment questionnaire. Data were analyzed using SPSS-24 software and multivariate covariance test.Findings: The results showed that there is a significant difference between the two experimental groups and the control group (PConclusion: Based on the findings of the research, metacognitive therapy with emotional reorganization, cognitive control and tolerance led to the reduction of emotional repression and self-disclosure in adolescents with depression; Therefore, it is suggested to use these methods along with other treatment methods to improve the quality of life of teenagers suffering from depression.