چکیده:
پس از تحول زبانشناسی فلسفی در قرن بیستم و پیدایش و تکامل مکاتب فلسفه تحلیل زبانی، نظریات علوم اجتماعی نیز در ارتباط با «زبان» مطرح شده و با نظر به وجه نمادین معانی زبانی، به عنوان نظریۀ فرهنگی نیز شناخته میشوند. با این حال، ابونصر فارابی از یکسو علم مدنی را به مثابه یک نظریۀ اجتماعی که دربارۀ مُدن و اُمَم است، تعریف کرده و از سوی دیگر در بخش علماللسان کتاب احصاء العلوم و با تفصیل بیشتری در کتاب الحروف، مخصوصاً در فصل دوم، امَم و مُدن را در پیوند با زبان و تکامل صناعات زبانی توضیح میدهد. مسئله تحقیق پیش رو، تحلیل نسبت زبان، امت و مدینه در فلسفه فارابی است. در این مقاله، نخست توضیح فارابی دربارۀ علم مدنی و ویژگی مدن و امم از نظر او بیان گردیده و سپس به تحلیل نسبت میان زبان، امم و مدن در نظر فارابی پرداخته شده است. ماحصل تحقیق آن است که فارابی، تکامل امم را با تکامل صناعات زبانی پیوند زده و در مرحلهای از تکامل صناعات زبانی، بر رابطۀ فلسفه و دین تأکید میکند. به تبع این تفسیر، او از لفظ ملت به جای امت بهره میگیرد. نکته دیگر اینکه فارابی علیرغم پذیرش رابطۀ زبان و امت، به جهت تکیه بر ارتباط ملت و فلسفه، در نظام فکری خود گرفتار نسبیگرایی زبانشناختی نشده است.
Theories of the social sciences, after the development of philosophical linguistics in the twentieth century and the emergence and evolution of the schools of linguistic analysis, have also been proposed in relation to “language” and are also known as cultural theory in terms of symbolic linguistic meanings. However, Abu Nasr al-Farabi (Arabic: ابو نصر الفارابی) defines civil science (political science) as a social theory about civic and followers and on the other hand, in the section of ʿIlm al-lisan (Arabic: علم اللسان) of the book of Ihsaʾ al-ʿUlum (Arabic: احصاء العلوم) and he explains civic and communities (Arabic: امم و مدن) in relation to language and the evolution of linguistic industries in more detail especially in chapter two of Kitab al-Huruf (Arabic: کتاب الحروف). The following research is an analysis of the relation between language, community and city (polis) in Farabi philosophy and Farabi’s explanation of civil science (political science) and the characteristics of cities and communities (ummahs) is expressed from his point of view in this article and then, the relationship between language, communities and cities in Farabi’s view has been discussed. The result of this research is that Farabi relates and links the evolution of communities with the development of linguistic techniques and arts and at some stage of development of linguistic techniques emphasizes the relationship between philosophy and religion and he uses the word nation (Arabic: مله) instead of Ummah (Arabic: امه) consequently.