چکیده:
امروزه، رهبری دانش محور از مولفه های تاثیرگذار و فزایندهی نوآوری سازمانی است. اگر قدرت به عنوان توانایی بسیج افراد برای انجام کارها تعریف شود، هنگامی که کارکنان به خطوط اطلاعات، پشتیبانی، منابع و فرصتهای یادگیری و رشد، دسترسی دارند، دارای قدرت هستند، اما اگر این خطوط یا منابع در دسترس نباشد، قدرت وجود ندارد و انجام کار به صورت موثر نیز امکانپذیر نیست. با این حال، در راستای توجه موسسات خدماتی به ارتقای نوآوری باز سازمانی، مدیران با ارزیابی و آسیب شناسی مدیریت دانش، برنامهها و اقدامات به عمل آمده در حوزههای مختلف و شناخت صحیح مسائل و چالشهای پیش رو و نیز ظرفیتهای موجود، سیاست جدیدی را در قالب یک دستور کار نوین با عنوان رهبری مدیریت دانش محور ارائه میکنند. در این راستا هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر رهبری دانش محور بر انگیزهی خدمت عمومی کارکنان با نقش میانجیگری مدیریت دانش در کارکنان بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) زاهدان میباشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی - تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کارکنان بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) ٤٥١ نفر است که جهت نمونهگیری از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شده است، حجم نمونه بر حسب فرمول کوکران ٢١٠ تعیین شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS و PLS Smart استفاده شد. طبق نتایج، اقدامات مدیریت دانش بر انگیزهی خدمت عمومی تاثیر گذار بوده است. همچنین یافتههای تحقیق نشان میدهد رهبری مبتنی بر دانش بر اقدامات مدیریت دانش بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) زاهدان تاثیر گذار بوده است.