چکیده:
مقدمه: یکی از منابع اصلی انگیزش درونی، برنامههای جدیدی برای کمک به معلمان است تا آنها بتوانند بین زندگی کاری وزندگی خانوادگی خود تعادل برقرار کنندواز طرف دیگر باعث انگیزش خاص معلمان میگردد. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش انگیزش شغلی معلمان درپیدایش ساختار خانواده سالم در مقطع ابتدایی شهر تهران بود. مواد و روشها: این پژوهش به روش کیفی و با رویکرد نظریه دادهبنیاد نظامدار مبتنی بر الگوی اشتراوس و کوربین انجام شد. جامعه آماری شامل معلمان دوره ابتدایی شهر تهران در سال 1398 بود. با روش نمونهگیری هدفمند 30 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. دادهها از طریق کدگذاری باز، محوری و انتخابی مبتنی بر نظریه داده بنیاد نظامدار اشتراوس و کوربین و با استفاده از نرمافزار MAXQDA تحلیل شدند. یافتهها: درمجموع ۱۹ مقوله و ۱۱۶ مفهوم شناسایی و استخراج شدند. در این پژوهش مقوله «انگیزش شغلی» بهعنوان مقوله مرکزی انتخاب شد. در این پژوهش، پنج مقوله مربوط به عوامل علی شامل: «تعاملات اجتماعی»، «فضای محیط کار»، «تجهیزات کاری»، «سیستم تشویقی» و «رفتار اخلاقی محیط کار» بهعنوان شرایط علی، همچنین عوامل زمینهای مانند «شرایط خانوادگی»، «شرایط کاری»، «شرایط رفاهی»، «تدریس و پژوهش»، «شرایط اقتصادی» و «فرهنگ سازمانی» و در نهایت عوامل مداخله گر مانند «خصوصیات فردی معلمان»، «عوامل مرتبط با یادگیرندگان» و «توان مالی دانش آموزان» بررسی گردید. نتیجهگیری: هم مقولههای مداخله گر و هم عوامل علی پیامدهایی پدید میآورند که برخی از آنها خواسته و برخی دیگر ناخواستهاند. عوامل مداخله گر به صورت غیر مستقیم بر انگیزش معلمان موثر هستند و میتوان با تاثیرگذاری بر عوامل مداخله گر موجب تغییر در انگیزش رفتار شد.
Introduction: One of the main sources of intrinsic motivation is having positive and constructive relationships with colleagues, parents, students and finally a healthy family structure in terms of students' academic achievement, which on the one hand motivates students and on the other hand motivates teachers. . The aim of this study was to investigate the role of teachers' job motivation in the emergence of a healthy family structure in primary school in Tehran. Methods: This research was conducted qualitatively with a systematic data theory approach based on the Strauss and Corbin model. The statistical population included primary school teachers in Tehran in 1398. By targeted snowball sampling method, 30 people were selected as the sample until saturation. Semi-structured interviews were used to collect data. Data were analyzed through open, axial, and selective coding based on the data theory of the Strauss and Corbin systematic foundation using MAXQDA software. Results: A total of 19 categories and 116 concepts were identified and extracted. In this study, the category of "job motivation" was selected as the central category. In this study, five categories related to causal factors including: "social interactions", "work environment", "work equipment", "incentive system" and "workplace ethical behavior" as causal conditions, as well as contextual factors such as "conditions "Family", "Working Conditions", "Welfare Conditions", "Teaching and Research", "Economic Conditions" and "Organizational Culture", and finally intervening factors such as "Teacher Individual Characteristics", "Learner-Related Factors" and "Ability Students' finances were assessed.Conclusion: Both intervening categories and causal factors have consequences that some of them are willing and some are unwanted. Interfering factors indirectly affect motivation and can affect behavioral motivation by influencing intervening factors.