چکیده:
هدفپژوهش: هدف این پژوهش تعیین رابطه برنامهریزی راهبردی با کتابداری مبتنی بر شواهد از دیدگاه مدیران و کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمانشاه است. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی-توصیفی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را مدیران و کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمانشاه تشکیل میدهند که درمجموع 75 نفر هستند. حجم نمونه با استفاده از جدول نمونهگیری مورگان 63 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری دادهها شامل دو پرسشنامۀ برنامهریزی راهبردی و کتابداری مبتنی بر شواهد است. در بخش آمار توصیفی از شاخصهای آماری نظیر: میانگین، مد (نما)، انحراف استاندارد، فراوانی و درصد فراوانی و همچنین در بخش تحلیل استنباطی از ضریب همبستگی پیرسون، با استفاده از ویرایش 22 نرمافزار اسپیاساس انجام شده است. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد وضعیت برنامهریزی راهبردی کتابخانههای دانشگاهی و وضعیت کتابداری مبتنی بر شواهد مدیران و کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمانشاه، در سطح نسبتاً ضعیفی است، همچنین در رابطه باهدف اصلی پژوهش نیز مشخص شد که بین برنامهریزی راهبردی و کتابداری مبتنی بر شواهد رابطه وجود دارد و مقدار این رابطه برابر است با 525/0=r، همچنین از بین مؤلفههای کتابداری مبتنی بر شواهد، برنامهریزی راهبردی بیشترین رابطه را با ارزیابی نتایج با ضریب همبستگی 536/0 و کمترین رابطه را با ارزیابی شواهد با ضریب همبستگی 278/0 دارد. نتیجهگیری: کتابخانههای دانشگاهی نسبت به اجرای برنامهریزی راهبردی و بهکارگیری کتابداری مبتنی بر شواهد عملکرد ضعیفی دارند، افزون بر این کتابداری مبتنی بر شواهد با داشتن رویکرد اطلاعجویی و گسترش دانش و برخوردار بودن از چارچوبی دقیق و تنظیمشده در پنج مرحله تدوین سؤال، کسب شواهد، ارزیابی شواهد، بهکارگیری شواهد و ارزیابی اثربخشی طرح عملیاتی، ظرفیت بالایی در اجرای فرایند برنامهریزی راهبردی دارد. پنج مرحلهی ذکرشده در کتابداری مبتنی بر شواهد درواقع بسترهای مناسب و لازم را برای اجرای هرچه بهتر برنامهریزی راهبردی فراهم میآورد. فرایند برنامهریزی راهبردی نیز بهمنظور شناخت مسائل، تعیین اهداف، اتخاذ راهبرد و پیشبینی نتایج به رویکردهایی جهت گردآوری اطلاعات، تجزیهوتحلیل انتقادی و سازماندهی اطلاعات نیاز پیدا میکند، بنابراین کتابداری مبتنی بر شواهد با سرمایه دانشی گردآوریشده خود میتواند کانون توجه برنامهریزی راهبردی قرار گیرد.
Objective: The purpose of this study is to determine the correlation of strategic planning and evidence-based librarianship, from the perspective of managers and librarians of Academic university libraries in Kermanshah city. Methodology: The present study is of the applied kind and was performed by a correlational analysis of Surveys. The statistical population of this study consists of managers and librarians of Academic libraries in Kermanshah city, totaling 75 people. In the descriptive statistics section, statistical indexes such as: mean, mode, standard deviation, frequency and frequency percentage and in the inferential analysis section, Pearson correlation coefficient were determined using 22.0 version of SPSS software.Results: The research’s findings showed that the strategic planning situation of Academic libraries and the familiarity to and knowledge of evidence-based librarianship among managers and librarians of Kermanshah city’s Academic libraries is not at an optimal level. Furthermore, relating to the main objective of the study; it was also found that there is a relationship between strategic planning and evidence-based librarianship, and that the the value of this relationship is equal to r=0.525.Conclusion: From the perspective of managers and librarians, strategic planning is not implemented in academic libraries at an optimal level, neither is the knowledge of evidence-based librarianship among managers and librarians satisfactory. But despite this situation there is a positive and significant correlation between strategic planning and evidence-based librarianship.