چکیده:
بیلدونگ در فلسفه فیشته با ایدههای کلی او در فلسفه عملی، بخصوص با تفسیرش از اهمیت وحدت اجتماعی برای شکلدهی به افراد جامعه و تأثیر قواعد اخلاقی در زندگی افراد مرتبط است. همچنین تمایل جهانوطنی فیشته برای شکوفایی انسانها تحت تأثیر افکارش در پرورش ملت الگو قرار دارد. جهت فکری او در راستای یک نگاه نژادپرستانه نیست و در اندیشه خود افراد را به سمت شکلدهی یک جامعه واحد بوسیله مؤلفه انسانیت و آزادی ترغیب میکند. فیشته در اندیشه متقدم خود بدنبال این موضوع است که بوسیله امر آزادی یک بیلدونگ اجنماعی در مقام هارمونی میان فردی را شکل دهد و در اندیشه متاخر خود به کمک آزادی و تعریف جدیدی از دانش، میخواهد یک ملت الگو را پرورش دهد که به صورت یک نمونه عینی پیش روی دیگر ملتها باشد تا از این طریق یک جهانوطن را بوجود آورد. روش این پژوهش کیفی است و با روش اسنادی -تحلیلی به توصیف و تحلیل رابطه آزادی و بیلدونگ در اندیشه فیشته پرداخته شده و دادههای پژوهش به شیوه اسنادی گردآوری شده است. نتیجه این پژوهش میخواهد نشان دهد که فیشته با تعریفی که از آزادی انسان و ارتباط آن با بیلدونگ ارائه میکند، غایت انسان را اندیشه مطلق و ارادهای آزاد قرار میدهد که سازنده هارمونی میان افراد است. وقتی محور پرورش و شکوفایی انسان خودآگاهی و آزادی باشد، دیگر غایتی در بیرون وجود ندارد که تضاد به خاطر آن در میان افراد شکل بگیرد و اصل وحدت میان افراد محقق میشود.
Bildung in Fichte's philosophy is related to his general ideas in practical philosophy, especially with his interpretation of the importance of social unity to shape the members of the society and the influence of moral rules in people's lives. Also, Fichte's cosmopolitan desire for human flourishing is influenced by his thoughts on cultivating a model nation. His thought direction is not in line with a racist point of view and in his thought he encourages people to form a single society with the component of humanity and freedom. In his early thought, Fichte seeks to form a collective Bildung through the issue of freedom in the position of interpersonal harmony, and in his late thought, with the help of freedom and a new definition of knowledge, he wants to cultivate a model nation that is be an objective example in front of other nations in order to create a cosmopolitan world. The method of this research is qualitative, and the description and analysis of the relationship between freedom and Bildung in Fichte's thought has been done with the documentary-analytical method, and the research data has been collected in a documentary way. The result of this research wants to show that Fichte, with his definition of human freedom and its relationship with Bildung, places the ultimate goal of man as absolute thought and free will, which is the creator of harmony between people.