چکیده:
در دهههای اخیر، تکنولوژی اطلعات و ارتباطات به سرعت وارد عرصههای مختلف زندگی انسانی شده و
تغییرات اساسی در گونههای مختلف ارتباطات و تعلیم و تربیت ایجاد کرده است. یکی از زمینههایی که
تحولت چشمگیری را پشت سر گذاشته و از تکنولوژی بهرهمند شده، زمینه آموزش و یادگیری است.
یادگیری الکترونیکی یکی از پدیدههای مهم در این زمینه می باشد که امکان دسترسی به محتواهای آموزشی
از طریق پلتفرمهای مجازی و ابزارهای الکترونیکی را فراهم کرده است. یادگیری الکترونیکی نه تنها برای
دانشآموزان بلکه برای معلمان و مدیران مدارس نیز به یک فرصت بی نظیر تبدیل شده است. با وجود این
فرصتها و امکانات موجود در محیط یادگیری الکترونیکی، تکالیف همچنان جزء اجزای اساسی سیستم
آموزشی مدارس باقی ماندهاند. اما اجرای تکالیف در محیط یادگیری الکترونیکی نیازمند بهرهگیری از
تکنولوژی و روشهای خاصی است تا به بهبود کیفیت و کارآیی این فرآیند کمک کند. هدف این مقاله،
واکاوی پیادهسازی تکالیف در محیط یادگیری الکترونیکی در مدارس است. در این ارتباط، ما سعی می کنیم
به مفاهیم مختلف مرتبط با تکالیف الکترونیکی پرداخته و از رویکردها و روشهای مختلفی که برای
پیادهسازی تکالیف در محیط یادگیری الکترونیکی وجود دارد، برای بهبود این فرآیند استفاده کنیم. این
شامل مواردی مانند طراحی و توسعه سیستمهای مدیریت تکالیف، استفاده از ابزارهای تعاملی و همکاری
گروهی در تکالیف الکترونیکی می شود. در این مقاله، ابتدا به معرفی مفهوم تکالیف الکترونیکی می پردازیم و
سپس به بررسی چالشها و مزایای پیادهسازی تکالیف در محیط یادگیری الکترونیکی می پردازیم. سپس به
پیاده سازی این راهبرد برای بهبود اجرای تکالیف در این محیط می پردازیم.
خلاصه ماشینی:
دهه هاي اخير با گسترش فناوري ها و تغييرات در شيوه هاي آموزشي استفاده از کامپيوترها در محيط هاي آموزشي متداول شده است و تحقيقات نشان مي دهند که دستکاريهاي مجازي بخصوص استفاده از شبيه سازي هاي کامپيوتري به عنوان يک ابزار آموزشي و به کارگيري آنها در فرآيند آموزش تأثير مثبتي بر روي حوزه هاي شناختي و عاطفي داشته و منجر به يادگيري معني دار مي شوند (تاکشي و فرکيدس ، ٢٠٢٢).
تکاليف الکترونيکي تنها توانايي دانش آموزان را براي تکميل تکاليف ساده نمي کند، بلکه آنها را قادر مي سازد تا از دامنه کامل خلاقيت خود استفاده کنند و آنها را با مجموعه مهارت هاي گسترده تري مانند تحقيق ، اثبات و جمع آوري منابع مجهز مي کند.
• دانش آموزان هنگام برنامه ريزي و تحقيق در مورد تکاليف الکترونيکي خود به تمام منابعي که ممکن است نياز داشته باشند دسترسي دارند • معلمان مي توانند اين منابع را کنترل کنند.
مزاياي يادگيري با استفاده از فضاي مجازي شرکت در فرايند يادگيري در مدل الکترونيکي به صورت شبانه روزي و در کليه روزهاي سال امکان پذير است و اين خاصيت انعطاف پذيري، فراگيران و معلمان را قادر مي سازد تا از خانه محل کار مدرسه مدرسه يا هر جاي ديگري که مي توانند به کامپيوتر و شبکه دسترسي داشته باشند در زمان مناسب و به مدت دلخواه خود در برنامه هاي متنوع يادگيري شرکت کرده و قالب اطلاعاتي متناسب با سليقه مهارت و نياز آموزشي خود را شخصا انتخاب کنند.