چکیده:
هدف تحقیق حاضر بررسی نقش مهم رهبری و مدیریت آموزشی در خلاقیت و نوآوری میباشد. مدیران
خلاق، سازمانهای خلاق و کارکنان خلاق در دنیای سازمانی امروز اضلاع مثلث خلاقیت هستند که بدون
هر یک خلاقیت و نوآوری به سر منزل مقصود نمیرسد. ساختار سازمانی مناسب، حمایت، پشتیبانی و
تشویق لازم رهبران و مدیران دو عنصر اساسی در خلاقیت افرادند و زمینهها و شرایط خلاقیت امری الزامی
است که سازمانها میبایست آن را فراهم سازند تا به اهداف مورد نظر دست یابند. سازمانهای آموزشی از
یک سو وظیفهی فراهم آوردن زمینهی رشد و پرورش خلاقیت و نوآوری و همچنین استفاده صحیح و
جهت دار از استعدادها و تواناییهای افراد را به عنوان امری مهم به عهده دارند که این خود زمینه ساز
توسعه فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و. . . در جامعه است و از سوی دیگر برای پویایی خود نیازمند پرورش
و بهره مندی از خلاقیت و نوآوری در سطوح سازمانی خود هستند.
در اغلب آموزشهای سنتی، فراگیران فقط در معرض مطالب و مهارتهای ارائه شده از طرف معلم یا
مدیر قرار گرفته و مطابق برنامه از پیش تعیین شده حتی در جزئیات به پیش میروند. در آموزش خلاقانه،
فراگیران خود نقش فعال ایفا نموده و مربی یا رهبر به جز در کلیات و جهت اصلی آموزش نقش تعیین
کنندهای ندارد.
این مقاله از نوع مروری است و در تدوین آن از جستجوهای اینترنتی با استفاده از موتورهای جستجوگر،
کلید واژههای خلاقیت، رهبری و مدیریت، نوآوری سازمانی در پایگاه دادههای معتبر و مطالعات
کتابخانهای در کتب و مقالات علمی منتشره استفاده شده است. ساختار رهبری سازمانها به نتایجی می
انجامد که میتواند خلاقیت و نوآوری را تشویق کند. با این وجود، هر نوع سبک رهبری در ایجاد این
فرصت موثر نیست. سرمایهگذاری در نوع خاصی از سبکهای رهبری و مدلها میتواند نتایجی را ایجاد
کند که خلاقیت را گسترش دهد. سازمانهای موفق کشف کردهاند که رهبری مشارکتی و همکاری
جویانه، بهجای مدیریت قهرمانانه و اقتدارگرا، چیزی است که توانایی سازمانها را گسترش میدهد.
خلاقیت و نوآوری پدیدهای است که محتاج مدیریت نمودن، برنامه داشتن، هدفمند بودن را میطلبد و با
اراده فردی و جمعی، خودباوری، رنج و تلاش به ثمر نشسته و شکوفایی و پیشرفت را به ارمغان میآورد.
بنابراین رهبران باید محیطی را که بتواند تجدید ساختار و فرهنگسازمانی که مشوق خلاقیت و نوآوری
است را ایجاد کنند. خلاقیت سازمانی نیز به این بستگی دارد که چگونه رهبران تنوع در سازمان را مدیریت
و تشویق؛ و همچنین یک ساختار رهبری موثر ایجاد میکنند که روند نوآوری را در سازمان حفظ
میکنند.
خلاصه ماشینی:
سازمان هاي آموزشي از يک سو وظيفه ي فراهم آوردن زمينه ي رشد و پرورش خلاقيت و نوآوري و همچنين استفاده صحيح و جهت دار از استعدادها و تواناييهاي افراد را به عنوان امري مهم به عهده دارند که اين خود زمينه ساز توسعه فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي و.
(آقايي فيشاني، ١٤٠١) سازمان هاي آموزشي از يک سو وظيفه ي فراهم آوردن زمينه ي رشد و پرورش خلاقيت و نوآوري و همچنين استفاده صحيح و جهتدار از استعدادها و تواناييهاي افراد را به عنوان امري مهم به عهده دارند که اين خود زمينه ساز توسعه فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي و.
(نوروزي، فرهاد و همکاران ، ١٤٠١) مسئله اين است که در محيط هاي آموزشي و سازماني، نقش رهبري و مديريت آموزشي در ارتقاي فرهنگ خلاقيت و نوآوري چقدر موثر است ؟ اگرچه در تحقيقات بسياري اثرگذاري خود را در اين زمينه اثبات کرده اند، اما همچنان مشکلاتي براي اجراي عملياتي اين اصول وجود دارد.
در نهايت ، اين مسئله مديران و رهبران را به چالش ميکشاند تا به دنبال بهترين روش ها و شيوه هاي مديريتي و رهبري براي تشويق به خلاقيت و نوآوري بپردازند و اين امر در پيشبرد سازمان ها و جوامع بسيار موثر است .
مـسؤوليت اين امر مهم بر عهده ي مديران است ، تا در اين راستا اطلاعات لازم و شرايط مناسب براي تفکر را در سازمان يا واحد سازماني خود به وجود آورند، انديشه هاي نو را جذب و بررسي کنند و پرورش دهند تا از طريق نوآوري در سازمان ، خدمات مفيدي انجام دهند.