چکیده:
این پژوهش به بررسی نقش زن به عنوان قهرمان و یکی از عوامل گفتمانی در داستان لاک صورتی نوشتۀ جلال آل احمد میپردازد. پژوهشگر در نظر دارد تا علاوه بر شناسایی جایگاه گفتمانی زن به چگونگی انجام مماشات این عامل گفتمانی با دیگر عامل گفتمانی حاضر در داستان یعنی مرد بپردازد. زن در این داستان در جایگاه کنش گر دارای برنامه قرار گرفته که به دنبال ابژة ارزشی مادی (لاک صورتی) و در نهایت ابژة ارزشی معنوی (جلب توجه و محبت مرد) است. او همچنین به عنوان بوش گر ناراضی از دازاین خود با انجام اقداماتی در طول داستان به دنبال استعلای بوشی است. با توجه به تعریف مماشات گفتمانی مبنی بر تن در دادن یک عامل گفتمانی به بازی عامل گفتمانی دیگر شاهد آنیم که زن در داستان لاک صورتی به عنوان نقش آفرینی مماشات کننده وارد بازی همسر میشود و متاثر از مماشات خواستۀ خود را نادیده میگیرد. همچنین مماشات بین دو عامل گفتمانی یعنی زن و مرد دوسویه نیست و این تنها زن است که با مماشات حضور خود را نفی میکند و تحت فرمان مرد قرار میگیرد.
This research examines the woman’s role as a hero and one of the semiotic actants in the story of Lake Surati (Pink Lacquer) written by Jalal Al-Ahmad. In addition to identifying the semotic role of woman, the researcher intends to address the issue of whether woman has discursive appeasement against man and also whether man has discursive appeasement against woman. According to the definition of discursive appeasement that is surrendering of a character in the game of the other we see that the woman enters the role of an appeaser and ignores her desire under the influence of appeasement. Also, appeasement between two discourse agents, i.e. man and woman, is not two-way, and only woman ignores her presence and is under the command of man through appeasement. The woman in this story dissatisfied with her own Dasein, seeks the transcendence. She is also considered an actant who is looking for pink lacquer in a completely planned way, which is considered a valuable material object.