چکیده:
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان فراتشخیصی یکپارچه بر رفتارهای پرخطر و احساس خودارزشمندی نوجوانان بود.روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع کاربردی و شیوه انجام آن نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل و دوره پیگیری سه ماهه بود. از این رو، جامعه آماری پژوهش شامل نوجوانانی بود که در سال 1401 به یک مرکز مشاوره و رواندرمانی خصوصی در منطقه 11 تهران مراجعه کرده بودند و به شیوه نمونهگیری در دسترس تعداد 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در یک گروه آزمایش (15 نفر) و یک گروه کنترل (15 نفر) گمارده شدند. سپس، روی گروه آزمایش بسته درمان فراتشخیصی یکپارچهنگر اهرنریچ-می و همکاران (2014) اجرا شد. به منظور گردآوری دادهها، ابزار پژوهش شامل مقیاس خطرپذیری نوجوانان ایرانی (IARS) و پرسشنامه خودارزشمندی کروکر و همکاران (2003) بود. یافتهها: با توجه به مقدار F و سطح معناداری در تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر در متغیر رفتارهای پرخطر (55/8 = F و 001/0 = P) و احساس خودارزشمندی (98/8 = F و 001/0 = P) میتوان نتیجه گرفت که مداخله به کار رفته در این پژوهش یعنی درمان فراتشخیصی یکپارچهنگر به عنوان متغیر مستقل به طور معناداری باعث وقوع تغییرات در متغیرهای وابسته (رفتارهای پرخطر و احساس خودارزشمندی) شده است. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای موجود میتوان نتیجهگیری نمود که برای کاهش رفتارهای پرخطر و افزایش احساس خودارزشمندی نوجوانان، درمان فراتشخیصی یکپارچهنگر میتواند مفید واقع شود.
Purpose: The purpose of this study was to investigate the effectiveness of integrated transdiagnostic treatment on high-risk behaviors and self-esteem of adolescents.Method: In terms of purpose, the current research was of applied type and the method of conducting it was quasi-experimental with a pre-test and post-test design with an experimental group and a control group and a three-month follow-up period. Therefore, the statistical population of the research included teenagers who had referred to a private counseling and psychotherapy center in the 11th district of Tehran in 2022. 30 people were selected by available sampling and randomly assigned to an experimental group (15 people) and a control group (15 people). Then, Ehrenreich-May et al.'s (2014) integrative meta-diagnostic treatment package was implemented on the test group. In order to collect data, the research tools included the Iranian Adolescent Risk Taking Scale (IARS) and the self-esteem questionnaire of Crocker et al. (2003).Findings: The F value and significance level were calculated in the analysis of variance with repeated measurements in the variable of high-risk behaviors (F = 8.55 and P = 0.001) and self-worth (F = 8.98 and P = 0.001). It can be concluded that the intervention used in this research, i.e. integrative meta-diagnostic treatment as an independent variable, has significantly caused changes in the dependent variables (high-risk behaviors and sense of self-worth).Conclusion: Based on the available findings, it can be concluded that integrative meta-diagnostic treatment can be useful to reduce high-risk behaviors and increase the sense of self-worth of adolescents.
خلاصه ماشینی:
يافته ها: با توجه به مقدار F و سطح معناداري در تحليل واريانس با اندازه گيري مکرر در متغير رفتارهاي پرخطر (٨/٥٥ = F و ٠/٠٠١ = P) و احساس خودارزشمندي (٨/٩٨ = F و ٠/٠٠١ = P) ميتوان نتيجه گرفت که مداخله به کار رفته در اين پژوهش يعني درمان فراتشخيصي يکپارچه نگر به عنوان متغير مستقل به طور معناداري باعث وقوع تغييرات در متغيرهاي وابسته (رفتارهاي پرخطر و احساس خودارزشمندي) شده است .
از اين رو هدف از انجام پژوهش حاضر بررسي اثربخشي مدل فراتشخيصي يکپارچه نگر بر رفتارهاي پرخطر و احساس ارزشمندي نوجوانان بود.
براي آزمايش معنادار بودن اثربخشي درمان فراتشخيصي يکپارچه نگر بر گروه آزمايش از تحليل واريانس چندمتغيري با اندازه گيري هاي مکرر در سه مرحله استفاده شده است .
از اين رو ميتوان نتيجه گرفت که درمان فراتشخيصي يکپارچه نگر در مرحله پس آزمون به شکل معنادار باعث تغيير در رفتارهاي پرخطر و احساس خودارزشمندي شده و در عين حال اين تأثير بر متغيرهاي گروه آزمايش در مرحله پيگيري پايدار بوده است .
Factors associated with risk behaviors in adolescence: a systematic review.
Ehrenreich May, J, Kennedy , S,M, Sherman , J,A, Bielke ,A,L, Bazala , Bennett, Barlow , D,H.
Unified protocols for the treatment of emotional disorders in adolescents (UPA) and children (UPC): Therapist guide.
Global selfworth among adolescents: The role of basic psychological need satisfaction in physical education.
Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 50(6), 904918.