چکیده:
هدف پژوهش حاضر اثربخشی درمان فراشناخت بر اضطراب و مهارتهای ارتباطی دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهرستان پارس آباد است. روش تحقیق نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه میباشد. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهرستان پارس آباد در سال تحصیلی 402-1401 (961 نفر) را تشکیل میداد. به روش نمونهگیری کوکران، تعداد 274 نفر به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب شد. سپس پرسشنامههای اضطراب بک و مهارتهای ارتباطی بارتون جی در بین آنها توزیع و تعداد 30 نفر که پایینترین نمرات مهارتهای ارتباطی و بالاترین نمرات اضطراب را کسب کردند در دو گروه آزمایش و گواه بطور تصادفی کاربندی شده و گروه آزمایش طی 8 جلسه 60 دقیقهای درمان فراشناخت را آموزش دیدند. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیره و از نرمافزار SPSS 22 استفاده شد. یافته ها نشان داد که درمان فراشناخت بر اضطراب و مهارتهای ارتباطی دانشآموزان تاثیر معنی داری داشته است (05/0>P). بنابراین مشاوران، روانشناسان مدارس و درمانگران از رویکرد فراشناخت میتوانند در جهت کاهش اضطراب و بهبود مهارتهای ارتباطی برای دانشآموزان استفاده کنند.
The aim of the current research is the effectiveness of metacognitive therapy on anxiety and communication skills of secondary school girls in Pars Abad city. The research method is semi-experimental and of the pre-test-post-test type with a control group. The statistical population of this research consisted of all secondary school girls of Pars Abad city in the academic year of 1401-402 (961 people). Using Cochran's sampling method, 274 people were selected by multi-stage cluster method. Then Beck's anxiety and communication skills questionnaires of Barton J were distributed among them and the number of 30 people who got the lowest scores of communication skills and the highest scores of anxiety were randomly assigned to two experimental and control groups, and the experimental group had 8 sessions of 60 minutes. They were trained in metacognitive therapy. In order to analyze the data, the statistical method of multivariate covariance analysis and SPSS 22 software were used. The findings showed that metacognitive therapy had a significant effect on students' anxiety and communication skills (P<0.05). Therefore, counselors, school psychologists and therapists can use the metacognitive approach to reduce anxiety and improve communication skills for students.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اینکه اضطراب از شایعترین اختلالات روانی است و عدم داشتن مهارتهای ارتباطی کارآمد دانش آموزان را با مشکلات عدیده ای مواجه می سازد لذا محقق در پژوهش حاضر درصدد پاسخ به این سوال بود که آیا درمان فراشناخت بر اضطراب و مهارتهای ارتباطی دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهرستان پارس آباد تاثیر دارد؟ روش شناسی پژوهش حاضر با توجه به اهداف و نیز نوع مداخلات به عمل آمده از طرحهای نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه است.
بررسی همگنی واریانس ۲ 11 12 ۳ اضطراب ۶۵ ۱ ۲۸ ۳۹۷ مهارتهای ارتباطی ۴۶۸ ۱ ۲۸ ۳۶۴ بررسی همگنی واریانس در جدول ۶-۴ نشان داد که برای اضطراب و مهارتهای ارتباطی (۳ ۶ فصلنامه پویایی روانشناختی در اختلالات خلقی, دوره لاش شماره [ش بهار ۱۳۰۲ جدول۶ بررسی نرمال بودن توزیع با آزمون کلمگروف- اسمیرنف مقدار 1 ۳ اضطراب ۶۳ ۱ ۳۰۵ مهارتهای ارتباطی اه ۱ ۳۱ نتایج بررسی پیش فرض نرمال بودن داده هاء درجدول ۶ حکایت از نرمال بودن توزیع داده های اضطراب و مهارتهای ارتباطی داشت (۳ فرضیه اول: درمان فراشناخت بر اضطراب دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهرستان پارس آباد تاثیر دارد.
نتایج تحلیل کوورایانس چند متغیره نشان داد که درمان فراشناخت بر مهارتهای ارتباطی دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهرستان پارس آباد تاثیر معنی داری دارد.
(2012) ,2/0160 ۳ع0 ۷22۵ 1۰ 11604 ,2/۳۹ ۳۵۲۵۳ ,2ع0ن7710 ۳عل0 ۲ صنام۲ 0 ۳] 136۳20۷ اطنقا 1016۳26-0۲۲۳ مهد معط ع نع ماع ۵۶ کععصع ناما 100-7 ,2 ,50 ,1367307 0ص ددع 562010 ,۳عل دنل جاعمعد -559.
ک11 50 ماه ی مهد عی ماع ۶ 6 .