چکیده:
مداخلات ادراکی –حرکتی یکی از با اهمیت ترین مداخلات که جهت تحول و فرایند یادگیری بهترکودکان را فراهم می دارد.هدف از این فراتحلیل بررسی تاثیر مداخلات ادراکی- حرکتی و یکپارچگی حسی بر بهبود مهارت های حرکتی کودکان کم توان ذهنی بود. در این پژوهش از فراتحلیل به عنوان چک لیستی که با ان اثر یافته های پژوهشی را اندازه گرفت و میانگین تاثیرات پژوهش ها ر ا تعیین کرد استفاده شد. در این پژوهش جامعه ی اماری پایان نامه ها و تحقیقات چاپ شده در مجلات علمی پژوهشی بودند که در طول دهه های اخیر (1390-1400) در زمینه مداخله های مبتنی بر اثربخشی مداخله های مبتنی بردرمان ادراکی حرکتی و یکپارچگی حسی را بر مشکلات حرکتی دانش اموزان کم توان ذهنی انجام شد وبدین منظور پژوهش هایی که درراستای اهداف تحقیق بودند فراتحلیل به روی ان شکل گرفت. یافته ها نشان داد میزان اثرمداخلات ادراکی -حرکتی تا 48درصد موجب بهبود مهارت های حرکتی کودکان کم توان ذهنی می شو دکه این میزان متوسطی می باشد. باتوجه به تاثیرات قابل ملاحظه ی مداخلات ادراکی- حرکتی و یکپارچگی حسی میتوان دریافت این روش به عنوان روشی مناسب برای بهبود مهارت های حرکتی این کودکان استفاده کرد.
Perceptual-motor interventions are one of the most important interventions that provide the development and better learning process of children. The purpose of this meta-analysis was to investigate the effect of perceptual-motor interventions and sensory integration on improving the motor skills of mentally retarded children. In this research, meta-analysis was used as a checklist to measure the impact of research findings and determine the average impact of research. In this research, the statistical community theses and researches published in scientific journals were researches that were carried out during the last decades (1390-1400) in the field of interventions based on the effectiveness of interventions based on cognitive-motor therapy and sensory integration on the motor problems of mentally retarded students, and for this purpose, researches that are in line with the objectives of the research meta-analysis was formed on it. The findings showed that the effect of perceptual-motor interventions improves the motor skills of mentally retarded children by 48%, but this rate is moderate. Considering the significant effects of perceptual-motor interventions and sensory integration, this method can be used as a suitable method to improve the motor skills of these children.
خلاصه ماشینی:
در همين زمينه در پژوهشي ديگر،فيروزآبادي و عباسي (١٣٩٥)،به بررسي اثر بخشي درمان يکپارچگي حسي –حرکتي بر مهارت 1 1-Kaufman L B, Schilling 2- orientation 3- Localization movement 4- Body awareness 5- Body- Image 6- motor coordination disorder 7- Neurological disorders 8- Tsai 9 Rezonblum and Reggio 10- sensory integration 8 -Rains 12 -Jubiker هاي حرکتي در دانش اموزان با کم تواني يادگيري در شهر ياسوج پرداختند،درمان يکپارچگي حسي-حرکتي به مدت ١٠ جلسه به گروه ازمايش ارائه گرديد.
در اين فراتحليل نيزسعي شده است تا با يکپارچه کردن نتايج حاصل از اجراي پژوهش هاي مختلف ميزان اثربخشي مداخله هاي مبتني بر درمان ادراکي حرکتي و يکپارچگي حسي را بر مشکلات حرکتي دانش اموزان کم توان ذهني بررسي قرار دهيم .
پژوهش حاضر بر ان است که با استفاده از فراتحليل ، ميزان اثربخشي مداخله هاي مبتني بر درمان ادراکي حرکتي و يکپارچگي حسي را بر مشکلات حرکتي دانش اموزان کم توان ذهني را بررسي مي کند.
بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر فراتحليل اثربخشي مداخلات ادراکي- حرکتي و يکپارچگي حسي بر بهبود مهارت هاي حرکتي کودکان کم توان ذهني است .
Effectiveness of sensory-motor, social, interactive exercises and formal behaviors in children with autism spectrum disorders, Behavioral Science Research, Volume 14, Number 2.
Dadmehr, Ali Asghar, Malikpour, Mokhtar, Qomrani, Amir, Rahimzadeh, Somia, Hossein Alizadeh, Mohammad, Qaridoni, Hamidreza.