چکیده:
بهکارگیری روشی نظاممند برای تدبر در آیات، جهت دستیابی به شناخت مناسب به منظور مواجهه با مسائل روز از یک طرف و پیوند آن با آیندهپژوهی جهت طرحریزی راهبردهای آتی امری اجتناب ناپذیر است. روش تدبر نوین، ارتباط لحنی و معنایی واژگان و آیات را در سور مجاور مبتنی بر چیدمان مصحف و حتی در سورههای غیر همجوار و متشابه به لحاظ مفهومی را نیز جهت دستیابی به مفهوم اصلی مورد استفاده قرار میدهد. شناخت ابعاد وجودی حضرت زهرا به عنوان مساله اصلی و ردیابی توصیف الهی از آیات، منظر اقومی است که خلأ آن در کتب تفسیری به وضوح قابل مشاهده میباشد. سؤالی که این پژوهش در صدد پاسخگویی به آن میباشد این است که آیا عطای خداوندی در سوره ضحی ارتباطی با اعطای کوثر در سوره کوثر دارد؟ باستفاده روشمند و تحریر مدار در یکی از معیارهای گزینش آیات با هدف پاسخ به سؤال، ابتدا با شناخت ساختاری سوره کوثر و متعاقبا توضیح بیشتر واژگان آن در سایر سورههای قرآن و با کشف حلقه ارتباطی مفهومی به سوره ضحی رسیده و با تبیین ارتباطات مفهومی دو سوره سعی در استخراج مفاهیم اصلی آن گردید. نتایج حاصل از پژوهش حاکی از آن است که با دقت در الف و لام در واژه «کَوْثَرَ»، درمی یابیم که الکوثر هر خیر کثیری نیست، چون با الفولام معرفه، همراه شده است، الکوثر یک صفت است که متأثر از ضحی و محدود به زمان نیست بلکه از جنس مقولات آخرتی است که در قبال آن، فرهنگ مطابق آن بیان شده است بهطوریکه در سوره کوثر دو رفتار در مقابل آن امر شده است و در سوره ضحی سه رفتار جهت زمینهسازی اعطاء بیان شده است.
It is essential to use a systematic method of contemplation in the verses, with
the aim of gaining appropriate knowledge on the one hand, in order to face
current questions and to link these with future studies in order to plan future
strategies. The new method of contemplation uses the tonal and semantic
connection of words and verses in adjacent suras based on the arrangement of
the mushaf and even in conceptually similar and adjacent suras to achieve the
main meaning.
Recognizing the existential dimensions of Hazrat Zahra (PBUH) as the main
theme and tracing the divine description of the verses is a powerful perspective,
the emptiness of which can be clearly seen in commentary books.
This research answers this question: Is there a new trace of Kowsar in God\'s
gift in other suras? Using the writing method in one of the criteria for selecting
verses and with the aim of answering the question by first knowing the
structure of Sura Kowsar and further explaining its words in other suras of the
Qur\'an, she has reached Sura Zoha and through Explanation of the conceptual
connections between the two suras. The main concepts have been extracted.
The results of the research show that we carefully conclude from the letters
Aleph and Lam of the word \"Al-Kowsar\" that the word \"Al-Kowsar\" is not
all good because it is associated with Alef and Lam.
\"Al- Kowsar\" is an adjective. That is influenced by Zoha and is not limited to
time but of the nature of the afterlife, two behaviors were declared in response
to the bestowal in Sura Kowsar and three behaviors communicated in Surah Al-
Zoha were declared to be the ground for to prepare for giving.