چکیده:
زمینه و هدف
یکی از زمینههایی که کودکان دارای اختلال نقص توجه و بیش فعالی در آن دچار مشکل هستند تنظیم هیجان شناختی است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه تنظیم هیجان شناختی کودکان با و بدون اختلال نقص توجه و بیش فعالی انجام شد.
روش
این پژوهش توصیفی از نوع زمینه یابی است. جامعه آماری شامل کلیه کودکان با و بدون اختلال نقص توجه و بیش فعالی شهر تهران مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1401-1400 است که از بین آنها به روش نمونهگیری هدفمند 100 کودک (50 کودک عادی و 50 کودک دارای اختلال نقص توجه و بیش فعالی) در دامنه سنی 14 تا 18 سال انتخاب شدند. برای جمع آوری دادههای پژوهش از فرم کوتاه پرسشنامه تنظیم هیجان شناختی گارنفسکی و همکاران (2006) استفاده شد. دادههای گردآوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 26 و با استفاده از آزمون t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج آزمون t مستقل نشان داد که بین تنظیم هیجان شناختی کودکان دارای اختلال نقص توجه و بیش فعالی و کودکان عادی تفاوت معناداری وجود دارد (05/0 <p).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج به دست آمده میتوان نتیجه گرفت با توجه به دشواری تنظیم هیجان شناختی در کودکان دارای اختلال نقص توجه و بیش فعالی در ارزیابی، تشخیص و همچنین درمان به آن توجه شود.
Background and Purpose
One of the areas in which children with ADHD are challenged is cognitive emotion regulation. The current study defines as its purpose the comparison of Cognitive Emotion Regulation in Children with and without ADHD.
Method
This study is a survey conducted through the descriptive research methodology. The statistical population includes all children with and without ADHD currently (2021-2022) studying in the city of Tehran. Of these children, 100 have been selected through purposive sampling (50 regular children and 50 children with ADHD) ranging from 14-18 years old. To collect the study’s data, the shortened version of Garnefski et al.’s Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (2006) has been employed. The data has been analyzed through SPSS V.26 and independent t-test.
Results
The results of the independent t-test shows that the difference between cognitive emotion regulation of children with and without ADHD is statistically significant (P<0.05).
Conclusion
According to the results, it could be concluded that in the process of assessment, diagnosis, and treatment, the difficulty of cognitive emotion regulation in children with ADHD should be carefully observed.