چکیده:
سواد رسانه ای مجموعهای از مهارتهای قابل یادگیری است که به توانایی دسترسی، تجزیه و تحلیل و ایجاد انواع پیامهای رسانهای اشاره دارد و یک مهارت ضروری در دنیای امروزی به شمار میرود و سواد اطلاعاتی مجموعه مهارتهایی است که فرد را قادر میسازد نیاز اطلاعاتی خود را تشخیص دهد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مدیریت دانش با سواد رسانهای و سواد اطلاعاتی دبیران مدارس متوسطه دوره دوم ناحیه یک یزد بود. جامعه مورد مطالعه این پژوهش را کلیه دبیران در سال 97-1396 بود که شامل 380 نفر (269 دبیر زن و 111 دبیر مرد) تشکیل می داد. بدین منظور 200 نفر از دبیران مدارس بااستفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند ابزار پژوهش شامل پرسشنامه مدیریت دانش شرون لاوسون (2003)، سواد اطلاعاتی مقدس زاده (1385) و سواد رسانهای عباسی (1393) بودبرای تجزیه وتحلیل داده ها از امار توصیفی(میانگین ،جدول نمودارو..)وازمون استنباطی ضریب همبستگی .رگرسیون استفاده شد. نتایج بررسی فرضیهها (درسطح معناداری 05/0) نشان داد که بین مدیریت دانش با سواد رسانهای و سواد اطلاعاتی دبیران رابطه وجود دارد و مدیریت دانش توسط سواد رسانهای و سواد اطلاعاتی پیشبینی میشود.
Media literacy is a set of learnable skills that refers to the ability to access, analyze and create a variety of media messages and is an essential skill in today's world and information literacy is a set of skills that enable a person to identify their information needs. Give. The aim of this study was to investigate the relationship between knowledge management with media literacy and information literacy of secondary school teachers in the second year of district one of Yazd. The study population of this study was all teachers in 1396-97, which included 380 people (269 female teachers and 111 male teachers). For this purpose, 200 school teachers were selected using multi-stage random cluster sampling method. (Mean, graph and table ..) Inference test of correlation coefficient. Regression was used. The results of examining the hypotheses (at the significance level of 0.05) showed that there is a relationship between knowledge management with media literacy and teachers' information literacy and knowledge management is predicted by media literacy and information literacy.