چکیده:
هدف از این پژوهش تعیین تأثیر تسهیمدانش بر عملکردشغلی با نقش میانجی سواداطلاعاتی مدیران متوسطه اول ناحیه2 آموزش و پرورش شهر اهواز در سال تحصیلی 99- 1398 بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی از نوع علّی و به طور مشخص مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری میباشد. روش جمعآوری اطلاعات در این پژوهش به شیوه کتابخانهای و میدانی است. جامعه آماری مورد مطالعه شامل تمامی مدیران و معاونان آموزشی مقطع متوسطه اول ناحیه2 آموزش و پرورش شهر اهواز که در سال تحصیلی 1398- 99 اشتغال به خدمت داشتند که تعداشان210 نفر بوده است. با استفاده از جدول مورگان و کرجسی تعداد132 نفر نمونه به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامههای استاندارد تسهیمدانش نورادصدیق، سواد اطلاعاتی قاسمی و عملکردشغلی آقایی بودند. پایایی این پرسشنامهها با روش آلفای کرونباخ اندازهگیری شد و بهترتیب برای تسهیمدانش 77/0 و سواداطلاعاتی 79/0 و عملکردشغلی 80/0 محاسبه شد. روایی این پرسشنامهها توسط متخصصان تایید شد. دادههای جمعآوری شده با نرم افزار Smart Pls و Spss تحلیل و فرضیههای پژوهش آزمون شدند. نتایج نشان داد مقدار آماره تی و ضریب مسیر بین تسهیمدانش و عملکردشغلی یعنی تسهیمدانش بر عملکردشغلی، تسهیمدانش بر سواداطلاعاتی و عملکردشغلی تأثیر مثبت و معناداری دارد در نهایت میتوان در سطح اطمینان 95 درصد تأثیر میانجیگری سواداطلاعاتی در رابطه بین تسهیمدانش و عملکردشغلی را تأیید کرد.
The purpose of this study was to determine the effect of knowledge sharing on job performance with the mediating role of information literacy of first secondary school principals in District 2 of Ahvaz in the academic year 1398-99. This research is applied in terms of purpose and in terms of nature and method, a descriptive causal type and specifically based on structural equation modeling. The method of data collection in this research is library and field method. The statistical population of the study includes all principals and educational assistants of the first secondary school of District 2 of Ahvaz city who were employed in the academic year of 2009-2010, the number of which was 210 people. Using Morgan and Krejcie tables, 132 samples were randomly selected. Data collection tools were standard questionnaires of knowledge sharing Nourad Sedigh (2007), information literacy Ghasemi (2006) and job performance of Aghaei (2003). The reliability of these questionnaires was measured by Cronbach's alpha method and was calculated to be 0.77 for knowledge sharing, 0.79 for information literacy and 0.80 for job performance, respectively. The validity of these questionnaires was confirmed by experts. The collected data were analyzed using Smart Pls software version 3 and Spss version 25 and the research hypotheses were tested. The results showed that the value of t-statistic and the coefficient of path between knowledge sharing and job performance, ie knowledge sharing has a positive and significant effect on job performance, knowledge sharing on information literacy and job performance. Approved knowledge sharing and job performance.