چکیده:
در ﻣﺴﯿﺮ ارتقاءدینورزی ﻣﻮاﻧﻌﯽ وﺟﻮد دارد ﮐﻪ ﮔﺎه ﮐﺎﻣﻼ همچون ﺳﺪی، ﺟﻠﻮی ﻣﺴﯿﺮ رشد را می گیرند، ﮔﺎه ﺣﺮﮐﺖ آن را ﮐﻨﺪ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ و ﮔﺎه آﻧﻘﺪر اﯾﻦ ﻣﺎﻧﻊ ﻗﻮی اﺳﺖ ﮐﻪ آن را ﺑﻪ ﻋﻘﺐ ﻣﯽ راﻧﺪ و دﯾﻦ و ﻓﺮﻫﻨﮓ، ﺑﻪﮐﻨﺎری ﻧﻬﺎده ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ. و از آن جایی که حکومت دینی علاوه بر رفع نیازهای مادی مردم،مسئولیت فراهم کردن بستر ارتقاء دینورزی را نیز دارد با عملکرد صحیح می تواند پس از شناسایی موانع به رفع آن بپردازد دﺳﺘﻪ اول ﻣﻮاﻧﻊ دروﻧﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ در ﺧﻮد ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن ﺑﻪ ﻇﻬﻮر و ﺑﺮوز رﺳﯿﺪه اﻧﺪ، و دﺳﺘﻪ ی دوم ﻣﻮاﻧﻊ ﺑﯿﺮوﻧﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﯿﺮون از ﺟﻮاﻣﻊ اﺳﻼﻣﯽ فراروی ارتقاءدینورزی ﻗﺮار داده ﺷﺪهاﻧﺪ. هدف این پژوهش شناخت مشکلات و موانع درونی و بیرونی بر سر راه حکومت دینی است تا با اتخاذ راه حلهای مناسب و اقدام بجا و به موقع بر آنها فائق آید. روش تحقیق این پژوهش توصیفی- تحلیلی است شیوه گردآوری اطلاعات کنابخانه ای می باشد و از نرم افزارهای متناسب، پایگاهها و کتابخانه های الکترونیکی و منابع مکتوب به عنوان ابزار استفاده شده است برخی از این موانع مانند: وارونه نشان دادن اسلام، پیراسته کردن ظواهر اسلام از اخلاق اسلامی در بین مسلمانان،افراط و تفریط های بدون ارتباط با دین، تکه تکه کردن دین به عنوان عوامل درونی و اثرپذیری از فرهنگهای ضد دینی در جوامع اسلامی، تبلیغات ویرانگر ضد دینی به قصد تخریب چهره ی اسلام، فضای مجازی، اباحی گری، عرفان های نوظهوربه عنوان عوامل بیرونی می توان اشاره نمود.
There are obstacles in the path of the promotion of religiosity that sometimes block the path of growth like a barrier, sometimes they slow down its movement, and sometimes this obstacle is so strong that it pushes it backwards and religion and culture aside.. Moreover, since the religious government, in addition to meeting the material needs of the people, is also responsible for providing a platform for the promotion of religion with proper performance, and can solve the obstacles after identifying them. The first group are the internal obstacles that have appeared in the Muslims themselves, and the second group are the external obstacles that have been placed outside the Islamic societies to promote Islam. The purpose of this research is to know the internal and external problems and obstacles on the way of the religious government in order to overcome them by adopting appropriate solutions and taking appropriate and timely action. The research method is descriptive-analytical, the method of collecting information is library, and suitable software, electronic databases and libraries, and written sources have been used as tools. Some of these obstacles are such as showing Islam upside down, trimming the appearance of Islam from Islamic morals among Muslims, excesses unrelated to religion, fragmenting religion as internal factors and being affected by anti-religious cultures in Islamic societies. Destructive anti-religious propaganda aimed at destroying the face of Islam, virtual space, promiscuity, and emerging mysticism can mention as external factors.
خلاصه ماشینی:
وقتی به همۀ امت اسلامی نسبتی داده میشود، مـراد، فرهنگی است که خداوند برای آنها روا دانسـته است ؛ یعنی همان فرهنگ دینی، اینکه آیا همۀ مسلمانان به این روش پایبندند یا نه ، گفتار دیگری است که اگر ایشان پایبند نباشند، به مانع رشد دین ورزی مردم میرسیم که این مقاله درصدد بیان آن است .
بنابراین ، اصلاحی به سود همۀ مردم انجام نمیشود و همه چیز به خودخواهی انسان میانجامـد و سرانجام همۀ این ها سدی میشـود در برابـر مسیر الهی (یصـدون عـن سـبیل الله ) و چون برآینـد چنین گرایشی در جامعه ، همان نابه سامانی اجتماعی است و راه دین را زشت نشان میدهد (یبغونها عوجا)، در پایان ، مانعی برای پیشرفت فرهنگ دینی به شمار میآید.
عرفان های نوپیدا یکی دیگر از کارهایی که امروزه به نام معنویت چهرة اسلام را تباه کرده است و از موانع ارتقای دین ورزی به شـمار مـیآیـد، روندها و آیین هایی است که از بیرون مرزها و با نام معنویت به جامعۀ دینـی رخنـه کـرده و بـه نـام عرفـان هـای نوپیـدا، مـدعی پیام آور شادی و عشق اند.
موانـع بیرونـی نیـز ایـن هاسـت : گسـترش فرهنـگ هـای بیگانـه و ضددینی با ابزار فضای مجازی و تبلیغات ویرانگر برای تباه کردن چهرة اسلام ــ مانند اباحیگری ــ و پدیداری عرفان های نوپیدا که میتواند سد راه ارتقای دین ورزی شود.